Digital kildekritikk i samfunnsfag: En kvalitativ studie fra et lærers perspektiv
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3026568Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke på hvilken måte lærere på mellomtrinnet inkluderer digital kildekritikk i samfunnsfagundervisningen. Jeg har undersøkt deres holdninger og forkunnskaper knyttet til digital kildekritikk, samt hvilke didaktiske strategier de fremhever innen arbeid med dette temaet. Jeg har også tatt for meg hvordan internettets utvikling har bidratt til at kildekritikk omfatter noe mer enn kun kritisk vurdering av tekst.
For å finne ut av lærernes tanker og refleksjoner knyttet til digital kildekritikk i samfunnsfag har jeg gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse. Jeg har intervjuet lærere på ulike barneskoler i Oslo. Jeg valgte å sette søkelys på mellomtrinnet, da mye av forskningen knyttet til kildekritikk i skolen primært retter seg mot ungdomsskole og videregående skole.
Studien indikerer at digital kildekritikk inkluderes på flere ulike måter i samfunnsfagundervisningen. Kildekritikk arbeides med både som et selvstendig tema og som en del av større prosjekterer. Elevene får opplæring i hva kildekritikk betyr, og hvordan utøve dette i praksis. Videre ble det også avdekket at opplæringen involverer mer enn kun kritisk vurdering av tekst. Informasjon i dag blir ofte formidlet gjennom både bilde, video og andre digitale elementer.