Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngen, Bård Ketil
dc.contributor.authorPersson, Andreas Dahlberg
dc.date.accessioned2022-10-18T08:56:34Z
dc.date.available2022-10-18T08:56:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026568
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke på hvilken måte lærere på mellomtrinnet inkluderer digital kildekritikk i samfunnsfagundervisningen. Jeg har undersøkt deres holdninger og forkunnskaper knyttet til digital kildekritikk, samt hvilke didaktiske strategier de fremhever innen arbeid med dette temaet. Jeg har også tatt for meg hvordan internettets utvikling har bidratt til at kildekritikk omfatter noe mer enn kun kritisk vurdering av tekst. For å finne ut av lærernes tanker og refleksjoner knyttet til digital kildekritikk i samfunnsfag har jeg gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse. Jeg har intervjuet lærere på ulike barneskoler i Oslo. Jeg valgte å sette søkelys på mellomtrinnet, da mye av forskningen knyttet til kildekritikk i skolen primært retter seg mot ungdomsskole og videregående skole. Studien indikerer at digital kildekritikk inkluderes på flere ulike måter i samfunnsfagundervisningen. Kildekritikk arbeides med både som et selvstendig tema og som en del av større prosjekterer. Elevene får opplæring i hva kildekritikk betyr, og hvordan utøve dette i praksis. Videre ble det også avdekket at opplæringen involverer mer enn kun kritisk vurdering av tekst. Informasjon i dag blir ofte formidlet gjennom både bilde, video og andre digitale elementer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDigital kildekritikken_US
dc.subjectMellomtrinneten_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.titleDigital kildekritikk i samfunnsfag: En kvalitativ studie fra et lærers perspektiven_US
dc.title.alternativeDigital source criticism in social studies - A qualitative study from a teacher's perspectiveen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel