En norsk bokbransje i endring og interesseorganisasjonenes politiske påvirkningsarbeid
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2022-05-20Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. 2022, 25 (1), 43-60. https://doi.org/10.18261/nkt.25.1.4Abstract
Den norske bokbransjen er støttet og regulert gjennom en rekke litteraturpolitiske virkemidler. Disse settes nå under press grunnet endringer relatert til den digitale litteraturens utbredelse, nye aktørers inntog i markedet og omseggripende endringer i tilstøtende politikkområder og i samfunnet forøvrig. Det er langvarige og gode ordninger for bransjen til å påvirke politikken gjennom den korporative påvirkningskanalen. Samtidig vil de pågående endringene også kreve påvirkningsarbeid fra interesseorganisasjonene gjennom lobbyvirksomhet, for å sikre at de litteraturpolitiske virkemidlene oppdateres i takt med samfunns- og bransjeutviklingen. Denne studien handler om hvordan bransjeorganisasjonene søker å påvirke politikken gjennom den korporative kanalen og gjennom lobbyvirksomhet. Nærmere bestemt har vi studert hvordan lederne i bokbransjens mest sentrale organisasjoner snakker om deres erfaringer med bruk av disse to kanalene for påvirkningsarbeid og hvordan dette eventuelt endres som en konsekvens av endringer relatert til nye aktører, digitalisering og andre endringer i bokbransjens omland. The Norwegian book industry is supported and regulated through a range of political tools. Due to increases in the offerings and consumption of digital literature, the arrival of new actors in the book market, and wide-ranging changes in adjacent policy areas and society as such, these tools cannot be taken for granted. There exists well-established mechanisms for the book industry to influence literature policies through corporatist channels. At the same time, to secure that the tools of literature policy are updated in accordance with current changes, interest organizations will also need to seek political influence through lobbying. This is a study of how interest organizations in the Norwegian book industry seek political influence through corporatist and lobbyist channels. More accurately, we have studied how leaders in the most important organizations in the Norwegian book industry talk about their experiences with using these channels for political influence, and how this is changing due to the arrival of new actors, digitalization and other changes concerning the book industry.