Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEllinggard, Stine
dc.contributor.authorBjerkestrand, Karin Brunvathne
dc.date.accessioned2022-03-10T11:59:28Z
dc.date.available2022-03-10T11:59:28Z
dc.date.created2022-01-04T13:06:47Z
dc.date.issued2021-09-17
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984248
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å undersøke hva performative kunstdidaktiske erfaringer kan tilføre praksisrefleksjonen til PPU (praktisk pedagogisk utdanning) studenter i drama og teater. Forfatterne har gjennomført tre performative kunstdidaktiske forløp med studenter fra to PPU-utdanninger i drama og teater i Norge. I etterkant av hvert forløp har forfatterne hatt gruppeintervju, hvor studentene delte sine opplevelser knyttet til refleksjoner over det å utvikle lærerrollen. I denne artikkelen diskuterer vi betydningen av dramafagets kunstdidaktiske muligheter i refleksjon over praksis. Gjennom analyse av studentenes utsagn, utkrystalliserte det seg tre perspektiver: kroppens minne, gjenkjennelsesfelleskapet og distanseperspektivet. Disse perspektivene tilfører, ifølge studentene, et utvidet refleksjonsrom, noe den mer tradisjonelle praksisrefleksjonen ikke rommer.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate what performative didactics can add to practice reflection for students in practical pedagogical drama education (PPU). The authors have completed performative didactic drama and theatre processes with students from two PPU educations in drama and theatre in Norway. Each drama and theatre process ended with qualitative group interviews. The students shared their experiences and reflections related to the skills of the teacher role. In this article, we discuss the possibilities of drama and theatre as a form of reflection. Through the analysis of the students’ statements, three perspectives emerged; the memory of the body, the collective recognition and the perspective of distance. According to the students, these perspectives added an expanded space for reflection, which the more traditional practice reflection does not contain.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofseriesJournal for Research in Arts and Sports Education;Vol. 5 | No. 3 | 2021
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectDramapedagogikken_US
dc.subjectLærerrolleren_US
dc.subjectPerformativ kunstdidaktikken_US
dc.subjectPraksisrefleksjoneren_US
dc.subjectDrama educationen_US
dc.subjectPerformative didacticsen_US
dc.subjectPractice reflectionsen_US
dc.subjectTeacher rolesen_US
dc.titlePerformative kunstdidaktiske erfaringer som praksisrefleksjonen_US
dc.title.alternativePerformative didactic as practice reflectionen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 S. N. Ellinggard & K. B. Bjerkestranden_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/jased.v5.2426
dc.identifier.cristin1974339
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber34–48en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal