Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMannsåker, Ida Krag-Rønne
dc.contributor.authorVågan, Andre
dc.contributor.authorGeirdal, Amy Østertun
dc.contributor.authorStenberg, Una
dc.date.accessioned2022-03-01T14:48:54Z
dc.date.available2022-03-01T14:48:54Z
dc.date.created2022-01-05T20:56:33Z
dc.date.issued2021-12-28
dc.identifier.citationEuropean Journal of Social Work. 2021, 1-14.en_US
dc.identifier.issn1369-1457
dc.identifier.issn1468-2664
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2982190
dc.description.abstractHospital social workers often engage in health literacy activities to support patients’ and families’ functioning and adjustment to illness, but social work literature has seldom used health literacy terminology. This paper reports on a qualitative study of paediatric hospital social workers’ understanding of the needs of parents with acutely ill children and how their contributions may accommodate these needs to strengthen parental health literacy. Utilising systematic text condensation, the study reveals four themes: (1) understanding of medical information, (2) counselling and service coordination, (3) emotional needs, and (4) timing of information. The findings suggest that hospital social workers make valuable additions to health literacy.en_US
dc.description.abstractSykehussosionomer jobber med å fremme sykdomsmestring hos pasienter og deres familier. Sette arbeidet har i liten grad blitt omtalt som et bidrag til å styrke helsekompetansen til pasienter og pårørende. Artikkelen bygger på en kvalitativ studie med pediatriske sykehussosionomer, om deres forståelse av foreldres behov når et barn er akutt og kritisk sykt, og hvordan de møter disse behovene på måter som kan bidra til å styrke foreldrenes helsekompetanse. Det har blitt benyttet Systematisk tekstkondensering som analysemetode for å komme frem til fire temaer; (1) å forstå medisinsk informasjon, (2) veiledning og koordinering av tjenester, (3) følelsesmessige behov, og (4) timing av informasjon. Funnene støtter opp om at sykehussosionomenes arbeid kan bidra til å styrke pasienter og pårørendes helsekompetanse. Deres helhetlige tilnærming kan utgjøre verdifulle bidra til helsekompetansefeltet.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherRoutledgeen_US
dc.relation.ispartofseriesEuropean Journal of Social Work;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHospital social worken_US
dc.subjectHealth literacyen_US
dc.subjectParental needsen_US
dc.subjectPaediatric careen_US
dc.subjectAcute careen_US
dc.subjectSosialt sykehusarbeiden_US
dc.subjectHelsekompetanseen_US
dc.subjectForeldrebehoven_US
dc.subjectPediatrien_US
dc.subjectAkutt sykepleieen_US
dc.titleHospital social workers’ contributions to increasing health literacy among parents of acutely and critically ill childrenen_US
dc.title.alternativeSykehussosionomers bidrag til å styrke helsekompetanse hos foreldre til akutt og kritisk syke barnen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode2
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1080/13691457.2021.2016645
dc.identifier.cristin1975509
dc.source.journalEuropean Journal of Social Worken_US
dc.source.pagenumber1-14en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal