Hospital social workers’ contributions to increasing health literacy among parents of acutely and critically ill children
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2021-12-28Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra Cristin [3446]
- SAM - Institutt for sosialfag [482]
Original version
European Journal of Social Work. 2021, 1-14. https://doi.org/10.1080/13691457.2021.2016645Abstract
Hospital social workers often engage in health literacy activities to support patients’ and families’ functioning and adjustment to illness, but social work literature has seldom used health literacy terminology. This paper reports on a qualitative study of paediatric hospital social workers’ understanding of the needs of parents with acutely ill children and how their contributions may accommodate these needs to strengthen parental health literacy. Utilising systematic text condensation, the study reveals four themes: (1) understanding of medical information, (2) counselling and service coordination, (3) emotional needs, and (4) timing of information. The findings suggest that hospital social workers make valuable additions to health literacy. Sykehussosionomer jobber med å fremme sykdomsmestring hos pasienter og deres familier. Sette arbeidet har i liten grad blitt omtalt som et bidrag til å styrke helsekompetansen til pasienter og pårørende. Artikkelen bygger på en kvalitativ studie med pediatriske sykehussosionomer, om deres forståelse av foreldres behov når et barn er akutt og kritisk sykt, og hvordan de møter disse behovene på måter som kan bidra til å styrke foreldrenes helsekompetanse. Det har blitt benyttet Systematisk tekstkondensering som analysemetode for å komme frem til fire temaer; (1) å forstå medisinsk informasjon, (2) veiledning og koordinering av tjenester, (3) følelsesmessige behov, og (4) timing av informasjon. Funnene støtter opp om at sykehussosionomenes arbeid kan bidra til å styrke pasienter og pårørendes helsekompetanse. Deres helhetlige tilnærming kan utgjøre verdifulle bidra til helsekompetansefeltet.