dc.contributor.author | Berg, Arild | |
dc.contributor.author | Carella, Alfredo Raúl | |
dc.contributor.author | Lysebo, Marius | |
dc.contributor.author | Nielsen, Liv Merete | |
dc.coverage.spatial | Norge | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-02-23T10:27:03Z | |
dc.date.available | 2022-02-23T10:27:03Z | |
dc.date.created | 2022-01-01T12:47:07Z | |
dc.date.issued | 2021-11-28 | |
dc.identifier.citation | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2021, 14 (3), 1-15. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2980963 | |
dc.description.abstract | Utdanning er en nøkkel til varige endringer i samfunnet. I denne studien bruker vi teori fra bærekraft og didaktikk for å sette søkelys på utdanning av produktdesignere, lærere og ingeniører ved Fakultet for Teknologi, kunst og design (TKD) i lys av OsloMets overordnede strategi om velferd og bærekraft. Empirien bygger på læringsutbyttebeskrivelser fra programplanene for 2019 og 2020 for disse profesjonsutdanningene og er analysert med utgangspunkt i Goodlad og STAUNCH-kategoriene. Alle de analyserte profesjonsutdanningene har integrert bærekraft i sine programplaner. Bærekraft er tydeligst artikulert i programplanen for Produktdesign. Det betyr imidlertid ikke at bærekraft er uartikulert for lærer- og ingeniørutdanningene. Disse utdanningene er styrt av nasjonale rammeplaner der bærekraft inngår på en overordnet og forpliktende måte. Miljøperspektivet er imidlertid tydeligere artikulert i planene enn det økonomiske- og det sosiale perspektivet på bærekraft. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Utdanning for ny praksis II – teknologi, design og bærekraft på tvers. Temanummer | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | STAUNCH | en_US |
dc.subject | Goodlad, John | en_US |
dc.subject | Bærekraft | en_US |
dc.subject | Strategi | en_US |
dc.subject | Programplaner | en_US |
dc.title | Bærekraft i profesjonsutdanninger. Gap mellom strategi og programplaner? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Opphavsrett 2021 Arild Berg, Alfredo Carello, Marius Lysebo, Liv Merete Nielsen | en_US |
dc.source.articlenumber | 1 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/formakademisk.3955 | |
dc.identifier.cristin | 1973230 | |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-15 | en_US |