Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Arild
dc.contributor.authorCarella, Alfredo Raúl
dc.contributor.authorLysebo, Marius
dc.contributor.authorNielsen, Liv Merete
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2022-02-23T10:27:03Z
dc.date.available2022-02-23T10:27:03Z
dc.date.created2022-01-01T12:47:07Z
dc.date.issued2021-11-28
dc.identifier.citationFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2021, 14 (3), 1-15.en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980963
dc.description.abstractUtdanning er en nøkkel til varige endringer i samfunnet. I denne studien bruker vi teori fra bærekraft og didaktikk for å sette søkelys på utdanning av produktdesignere, lærere og ingeniører ved Fakultet for Teknologi, kunst og design (TKD) i lys av OsloMets overordnede strategi om velferd og bærekraft. Empirien bygger på læringsutbyttebeskrivelser fra programplanene for 2019 og 2020 for disse profesjonsutdanningene og er analysert med utgangspunkt i Goodlad og STAUNCH-kategoriene. Alle de analyserte profesjonsutdanningene har integrert bærekraft i sine programplaner. Bærekraft er tydeligst artikulert i programplanen for Produktdesign. Det betyr imidlertid ikke at bærekraft er uartikulert for lærer- og ingeniørutdanningene. Disse utdanningene er styrt av nasjonale rammeplaner der bærekraft inngår på en overordnet og forpliktende måte. Miljøperspektivet er imidlertid tydeligere artikulert i planene enn det økonomiske- og det sosiale perspektivet på bærekraft.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Utdanning for ny praksis II – teknologi, design og bærekraft på tvers. Temanummer
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSTAUNCHen_US
dc.subjectGoodlad, Johnen_US
dc.subjectBærekraften_US
dc.subjectStrategien_US
dc.subjectProgramplaneren_US
dc.titleBærekraft i profesjonsutdanninger. Gap mellom strategi og programplaner?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2021 Arild Berg, Alfredo Carello, Marius Lysebo, Liv Merete Nielsenen_US
dc.source.articlenumber1en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.3955
dc.identifier.cristin1973230
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.volume14en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber1-15en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal