Lærere i en digital skolehverdag: valg og begrunnelser knyttet til nettbrettbruk.
Abstract
Formålet med denne undersøkelsen har vært å finne ut hvilke valg lærere tar og hva slags begrunnelser som ligger bak valgene med tanke på bruk av digitale læringsverktøy. Oppgaven er avgrenset til bruk av nettbrett og fokuserer på den første lese- og skriveopplæringen til elevene på barneskolen. Bakgrunnen for studien er den økte bruken av digitale læringsverktøy i undervisningssammenheng i norsk skole. Det er forskning og debatt om undervisningskvaliteten kan heves ved bruk av nettbrett som læringsverktøy. Oppgaven er basert på kvalitativ forskningsmetode, der fem lærere ble intervjuet på barneskolen. Lærerne som ble intervjuet arbeidet aktivt med nettbrett i undervisningen og elevene hadde 1-1 med nettbrett på skolene. Undersøkelsen viser at når lærere velger applikasjoner eller arbeidsmetoder ved bruk av nettbrett i undervisningen, er det ofte begrunnelser basert på digital kompetanse. Dette gjør at de faglige og pedagogiske begrunnelsene eller refleksjonene uteblir og da blir ikke nettbrettet brukt på en hensiktsmessig og pedagogisk måte i henhold til kompetansemålene nedfelt i læreplanen. The purpose of this study and thesis has been to explore the choices and the justifications that teachers make regarding the use of digital tools in the classroom. The thesis is limited to the use of tablets among all the digital tools available to teachers, and the focus is the initial writing and reading training for the pupils in primary school.The background for this thesis is the increasing use of digital learning tools in the Norwegian school. It’s an ongoing debate whether tablets can improve the quality of the teaching in primary school. The thesis is based on qualitative research methods where five teachers working in primary school were interviewed. The teachers are using tablets as learning tools for the pupils on a daily basis and have experience working with these methods. This study shows that teachers often choose applications or methods based and justified by digital competence. The consequence of this is that the content and pedagogical knowledge justifications are absent. The absence of these important knowledges make the teachers use tablets in an improper way according to the competence goals written in the education curriculum.