Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStandal, Øyvind Førland
dc.contributor.authorGranlund, Magnus Høgåsen
dc.date.accessioned2022-02-09T09:07:12Z
dc.date.available2022-02-09T09:07:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977903
dc.description.abstractGruppearbeid er en vanlig del av dagens kroppsøvingsundervisning. Elevene deler seg inn i grupper eller par for å trene på idrettslige teknikker eller fysiske ferdigheter som er vanlig i kroppsøving. Men som Barker et al., (2017) skriver så er det ikke alltid noe pedagogisk formål med å dele elevene inn i grupper, annet en at innholdet de skal lære krever flere personer for å gjennomføre. I de senere årene har det kommet et økende antall studier som antyder at å la elevene jobbe sammen i grupper har flere læringsfremmede fordeler. Blant annet fokuseres det på ulike pedagogiske modeller som inngår i kategorien gruppearbeid. Ved å gjennomføre et litteraturstudie ønsker jeg med denne oppgaven å utforske hvilke modeller med gruppearbeid som blir mest benyttet og forsket på, og hvilke læringsmessige fordeler de eventuelt vil ha. Gjennom et litteraturstudie skal denne oppgaven forsøke å besvare problemstillingen: På hvilke måter kan gruppearbeid benyttes i kroppsøving? Totalt er det inkludert 23 artikler i denne oppgaven som skal hjelpe meg med å besvare oppgavens problemstilling. Ved å se hvordan tidligere forskning og litteratur har benyttet gruppearbeid i kroppsøving har jeg forsøkt å få en oversikt over temaet. Denne oversikten skal hjelpe å identifisere ulike måter gruppearbeid kan benyttes i kroppsøving og hva som er forskjellene og likhetene til de ulike metodene, både i form av struktur og organisering, men også i form av hva slags innhold og læringsmål de promoterer. For å hjelpe meg å analysere de inkluderte artiklene og dermed besvar problemstillingen har jeg valgt å benytte med av en didaktisk tilnærming som et analytisk verktøy. Gjennom en didaktisk analyse av alle artiklene ble det identifisert tre kategorier for gruppearbeid i kroppsøving: Generelt gruppearbeid, samarbeidslæring og peer tutoring. Disse modellene er pedagogiske modeller som primært har som mål å fremme elevenes læring i fysiske ferdigheter/ idrettslige ferdigheter, sosiale ferdigheter og inkluderende ferdigheter. Et fellestrekk med disse modellene er også at mye av læringen skal oppstå som følge av at elevene samhandler med hverandre og at læreren tar en mer tilbaketrukket rolle. I gruppearbeid for elevene et større ansvar for sin egen og hverandres læring. Dette har vist seg å ha en læringsfremmede effekt på elevenes fysiske / idrettslige ferdigheter, sosiale ferdigheter i for av økt selvtillit og selvtillit, og på klassemiljøet i form av at elevene får en større forståelse og aksept for hverandre. Det siste punktet gjelder også for inkludering av elever med fysiske funksjonsnedsettelser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectGruppearbeiden_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.titlePå hvilke måter kan gruppearbeid brukes for å fremme læring i kroppsøving - Et litteraturstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber93en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel