Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøndal, Knut
dc.contributor.authorGundersen, Ruben
dc.date.accessioned2022-02-09T08:43:19Z
dc.date.available2022-02-09T08:43:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977887
dc.description.abstractFormålet med dette studiet er å undersøke friluftslivslærere som arbeider på friluftslivlinjer på folkehøgskolen sine tanker og meninger om hva som er en god friluftslivslærer på folkehøgskolen. Ifølge folkehøgskoleloven kan ansettelse skje på grunnlag av kvalifikasjonskrav som den enkelte skolen stiller, noe som gjør at ansettelse som lærer kan skje uten formell utdanning. Undersøkelsen sikter på å bidra til å utvide kunnskapen om friluftslivlærere på folkehøgskolen. Prosjektets problemstilling er: Hva mener lærere på friluftslivlinjer på folkehøgskolen at er en god friluftslivlærer? Problemområdet er knyttet til hva lærere mener er viktig å ha lært før en begynner i jobb, men også hvordan du skal jobbe med friluftsliv på folkehøgskoler. Studiet svarer også på forskningsspørsmål som er knyttet til hva friluftslivlæreren mener er hensiktsmessig å kunne før ansettelse. Hva gjør en person kvalifisert til å jobbe som lærer på friluftslivlinjen på folkehøgskolen? Kvalitativ metode og semistrukturert intervju med syv friluftslivlærere fra fire forskjellige frilynte folkehøgskoler i Norge benyttes til å løse problemstillingen. Utvalget består av seks menn og en kvinne, som gjorde det lite hensiktsmessig å sammenligne kjønn. Det ser ut til at det er en tendens med at det er menn som jobber på disse type linjene på folkehøgskolen. Alle friluftslivlærerne i dette studiet har mye erfaring og over 10 år arbeids erfaring på folkehøgskolen, og alle har en form for formell utdanning. I oppgaven gir jeg en forståelse av den frilynte folkehøgskolen sitt verdisyn, hva friluftsliv er på folkehøgskolen og hvilken betydning friluftsliv har. Den teoretiske tilnærmingen har forankring i læreryrkets forståelse og diskusjonen omkring lærerprofesjon, profesjonelt arbeid og hva som skal til for å være den gode lærer. I profesjonelt arbeid inngår det bruk av pedagogiske verktøy som har utgangpunkt i didaktikk og fagdidaktikk blir også inkludert. Resultatene i studiet indikerer at informantene mener at den gode friluftslivlærer er en person som har interesse og engasjement til å lære bort friluftsliv, og at personen helst skal ha mye kunnskap som er tilknyttet til friluftslivbegrepet og spesielt det basiske friluftslivet. Læreren vil da kunne gi elevene gode opplevelser og erfaringer i naturen. Friluftslivet må være erfart gjennom praktisk erfaring på den måten at friluftslivlæreren har vært ute i naturen og kjent friluftslivet på kroppen. Noe som er spesielt i friluftslivfaget er at undervisningen er ute i uteklasserommet, hvor det kan oppstå uforutsette hendelser. I den sammenheng må en god friluftslivlærer kunne ha en trygg og fleksibel undervisningsrolle, hvor undervisningen blir justert etter sikkerhetsforholdene. Personen må kunne arbeide med sikkerhet og helst ha god erfaring med slikt arbeid før hen tar med seg elever fra folkehøgskolen på tur. En friluftslivlærer burde ikke utføre aktiviteter uten at det kan utføres trygt og sikkerhetsmessig. Om en friluftslivlærer mangler kompetanse på et område må en kompetent person hentes inn, slik at sikkerheten opprettholdes. En god friluftslivlærer burde ha friluftslivutdannelse gjerne med pedagogikk, men hen må også skaffe seg masse praktisk erfaring i tillegg til studiet. Dette gjøres gjerne via kurs, verv, sosialt arbeid, militæret og arbeid med mennesker ute i naturen.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine outdoor life folk high school teachers’ thoughts and opinions about what a good outdoor life teacher at folk high school is. According to the Folk High School Act, employment can take place based on qualification requirements set by the individual school, which means that employment as a teacher can take place without formal education. The study aims to help expand knowledge about outdoor life teachers at folk high schools. The research question is: What do teachers at outdoor life folk high school think a good outdoor life teacher is? The research question is related to what teachers think is important to have learned before starting to work, but also how to work with outdoor life at folk high schools. The study also answers research questions related to what the outdoor life teacher thinks is appropriate to know before employment. What makes you qualified to work as an outdoor life teacher at folk high school? Qualitative approach and semi-structured interview with seven outdoor life teachers from four different free-spirited folk high schools in Norway are used to solve the study. The sample consists of six men and one woman, who made it inappropriate to compare gender. It seems that there is a tendency that there are men who work on these types of lines at folk high school. All outdoor life teachers in this study have a lot of experience and over 10 years of working experience at folk high school, and all of them have some form of formal education. In the thesis I give an understanding of the free-spirited folk high school's values, how outdoor life works at the folk high school and what significance outdoor life has. The theoretical approach is rooted in the teacher profession's understanding and the discussion of the teacher profession, professional work and what it takes to be the good teacher. Professional work includes the use of educational tools that are grounded in didactics and subject didactics are also included. The results of the study indicates that the informants means that a good outdoor life teacher is a person who has an interest and commitment to teaching outdoor activities, and that the person should preferably have a lot of knowledge that is associated with the concept of outdoor activities and especially the basic outdoor life. The teacher will then be able to give the students good experiences in the nature. The outdoor life must be experienced through practical experience in the way that the outdoor life teacher has been out in the nature and experienced it by themselves. Something that is special in the outdoor life folk high schools is that the teaching is in the outdoor classroom, where unforeseen events may occur. In this context, a good outdoor life teacher must be able to have a safe and flexible teaching role, where the teaching is adjusted according to safety conditions. The person must be able to work with safety and preferably have good experience with such work before taking students from folk high school on outdoor activities. An outdoor life teacher should not carry out activities without it being carried out safely and secure. If an outdoor life teacher lacks expertise in an area, a competent person must be brought in so that the safety is maintained. A good outdoor life teacher should have an outdoor life education often combined with pedagogy, but the person must also acquire a lot of practical experience in addition to the education. This is often required through courses, engagement, social work, the military and working with people in the outdoors.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectFriluftsliven_US
dc.subjectFriluftslivkunnskapen_US
dc.subjectFolkehøgskoleren_US
dc.subjectFolkehøyskoleren_US
dc.subjectProfesjoneren_US
dc.subjectFagdidaktikken_US
dc.titleEn kvalitativ studie av lærere på friluftslivlinjer sin mening om hva som er en god friluftslivlærer på folkehøgskolen.en_US
dc.title.alternativeA qualitative study of outdoor life folk high school teachers’ opinions about what a good outdoor life teacher at folk high school is.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber116en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel