Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOmmundsen, Åse Marie
dc.contributor.authorBarndon, Hanna
dc.date.accessioned2022-01-10T09:54:11Z
dc.date.available2022-01-10T09:54:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2836671
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker: På hvilken måte fremstilles seksualitet, følelser og relasjoner i Rune Belsviks roman Verdas søtaste turist (2014) og hvem er bokens impliserte leser? Forfatteren skriver om sex på en ærlig og direkte måte, samtidig som han også tar med de komplekse følelsene som inngår i en relasjon. Blir seksualitet likevel fremstilt på en måte som barn og unge forstår, eller går fremstillingen over hodet på unge lesere? Kan romanen anses for å være allalderlitteratur? For å belyse problemstillingen og forskningsspørsmålene mine har jeg gjort en litterær analyse av romanen. Romanen er illustrert av Inger Lise Belsvik, og ikonoteksten blir også analysert. Verdas søtaste turist er en tekst med mye indre handling, og teksten egner seg derfor godt for kognitiv analyse. Den kognitive tilnærmingen gjør det mulig å undersøke karakterenes følelsesmessige tilstander både i verbaltekst og illustrasjoner. Teorier fra blant annet Maria Nikolajeva og Lisa Zunshine er sentrale i analysen av karakterene. Ettersom vi ikke kan observere andres menneskers sinnstilstander i det virkelige liv, må vi gjøre tolkninger basert på signalene vi kan få øye på. Dette kalles mentalisering og er sentralt i vår samhandling med andre. Mentaliseringsevnen kan også øves i møte med tekster, og slik kan litteraturen potensielt forberede unge på mestre ulike sider ved det virkelige liv. Nærlesingen tar også utgangspunkt i resepsjonsteori, og teorier fra Wolfgang Iser, Umberto Eco og Barbara Wall er sentrale i min analyse av tekstens impliserte leser. Funn fra nærlesingen viser at seksualitet, følelser og relasjoner blir fremstilt på en måte som kan gi yngre lesere innsikt i flere sider av mellommenneskelige relasjoner. Seksualitet er enkelt beskrevet, og det rettes fokus mot at seksualitet er tett knyttet til følelser og kommunikasjon. Vi får også et innblikk i hvor vanskelig det kan være å ha relasjoner til andre mennesker, gjennom motiv som kjærlighet, seksualitet, sjenanse, sjalusi, ensomhet og grensesetting. Samtidig er det flere tomrom i teksten der det kreves både modenhet og forkunnskaper for at leseren skal forstå og få fullt utbytte av teksten. Dette gjelder særlig underforståtte følelser og tanker som ikke kommer eksplisitt fram i kommunikasjonen. Selv om følelser er universelle, er det ikke nødvendigvis lett å tolke hvorfor vi reagerer som vi gjør i ulike situasjoner. Humoren i boken er også primært rettet mot en eldre leser, og kan i flere tilfeller sies å gå over hodet på barnet. Romanen innfrir ikke kriteriene for å være allalderlitteratur, men jeg tror likevel barn og unge vil kunne få utbytte av romanen. Det er såpass mye som er lett tilgjengelig og gjenkjennelig. Seksualitet fremstilles dessuten på en omsorgsfull og trygg måte for unge lesere. Jeg mener at det er et potensial for å lære noe viktig om både seksualitet, følelser og relasjoner for flere aldersgrupper.en_US
dc.description.abstractThis master's thesis examines: In what way is sexuality, emotions and relationships presented in Rune Belsvik's novel Verdas søtaste turist (2014) and who is the book's implied reader? The author writes about sex in an honest and direct way, whilst still showing the complex emotions involved in a relationship. Does the novel portray sexuality in a way that children and young people can comprehend or is it portrayed in a way that makes it difficult for young readers to understand? Can the novel be considered crossover literature? To explore the topic, I have conducted a literary analysis of the novel. The novel is illustrated by Inger Lise Belsvik, and the iconotext is also analysed. The psychological aspects of Verdas søtaste turist makes it well suited for cognitive analysis. The cognitive approach makes it possible to examine the characters' emotional states in both verbal text and illustrations. Theories from Maria Nikolajeva and Lisa Zunshine, among others, are central to the analysis of the characters. Since we cannot observe the state of mind of other people in real life, we must make interpretations based on the signals we can spot. This is called theory of mind, or mind-reading, and enable us to interact with others. The mind-reading ability can also be practiced in encounters with texts, and thus the literature can potentially prepare young people for mastering different aspects of real life. The literary analysis is also based on reception theory, and theories from Wolfgang Iser, Umberto Eco and Barbara Wall are central in my analysis of the text's implied reader. Results from literary analysis show that sexuality, emotions and relationships are presented in a way that can give younger readers insight into several aspects of interpersonal relationships. Sexuality is described directly and sincerely, and the focus lies on sexuality being closely linked to emotions and communication. We also get an insight into how difficult it can be to have relationships with other people, through motives such as love, sexuality, embarrassment, jealousy, loneliness and boundary setting. At the same time, there are several gaps in the text where both maturity and prior knowledge are required for the reader to understand and get the full benefit of the text. This applies in particular to implicit feelings and thoughts that do not appear explicitly in the communication. Although emotions are universal, it is not necessarily easy to interpret why we react as we do in different situations. The humour in the book is also primarily aimed at an older reader and can in several cases be said to be too advanced for the child reader to grasp. The novel does not meet the criteria for being crossover literature, but I still think children and young people will be able to benefit from the novel. There is a lot that is easily accessible and recognisable. Sexuality is also portrayed in a caring and safe way for young readers. I believe that this work holds the potential to teach multiple age groups something important about both sexuality and emotions, as well as relationships.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSeksualiteten_US
dc.subjectMellommenneskelige relasjoneren_US
dc.subjectAllalderlitteraturen_US
dc.subjectLitterære analyseren_US
dc.subjectSeksualitetsskildringeren_US
dc.subjectNærlesningen_US
dc.titleSeksualitet, følelser og relasjoner i Rune Belsviks "Verdas søtaste turist"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber97en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel