Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEsser-Noethlichs, Marc
dc.contributor.authorMyhr Lysfoss, Ole Kristian
dc.date.accessioned2021-10-14T11:30:02Z
dc.date.available2021-10-14T11:30:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2822999
dc.description.abstractTemaet for denne studien er lærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan temaet påvirker undervisningspraksisen. Studien peker i tillegg på å belyse hvordan lærer-elev relasjonen påvirker den psykiske helsen. Bakgrunnen ligger i en debattartikkel fra Brandtzæg et al., (2017) der er skeptiske til tiltroen i at undervisning i psykisk helse, i seg selv, skal hjelpe elevene. Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan forstår kroppsøvingslærerne det nye tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» og hvordan praktiseres det i kroppsøvingsfaget? I tillegg til problemstillingen ønsker jeg å belyse et delspørsmål: Hvilken rolle har lærer-elev relasjon i forbindelse med å fremme psykisk helse i kroppsøving? I forsøket på å belyse denne problemstillingen har jeg benyttet en kvalitativ metode, nærmere bestemt et kvalitativt intervju. Datagrunnlaget ble til gjennom semistrukturerte intervju av fem kroppsøvingslærere i den videregående skole. Empirien blir belyst og drøftet ved hjelp av Antonovskys salutogenese (Tellnes, G. 2007), den didaktiske trekanten (Hopman, 1997) og selvbestemmelsesteorien (Manger & Wormnes, 2018). I tillegg trekker jeg inn tidligere forsking på lærer-elev relasjonen og læreplanen sin beskrivelse av ‘folkehelse og livsmestring’ (Udir, 2019). Det sentrale funnet i denne studien er at samtlige av informantene ikke ser noen utfordring i å implementere folkehelse og livsmestring i undervisningen, på tross av at informantene kan oppfatte innholdet som omfattende og utfordrende. Samtlige av informantene viser til at arbeidet består av bevisstgjøring mellom fysisk og psykisk helse, noe som stemmer overens utdanningsdirektoratet (2019) sin beskrivelse av at det tverrfaglige temaet skal ta for seg sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse. Undersøkelsen viser at samtlige av informantene finner lærer-elev relasjonen viktig i lærerarbeidet. Ved bruk av tidligere forskning, salutogenese og selvbestemmelsesteorien viser det at informantene arbeider for å styrke den psykisk helsen.en_US
dc.description.abstractThe theme of this study is the teachers understanding of the inderdisciplinary theme ‘public health and life mastering’ and how the theme affects their day to day teaching. The study additionally points to illuminate how teacher-pupil relation affects the mental health. The background comes from a debate article from Brandtzæg et al., (2017) where the authors are skepticle in the trust that instructions in mental health, in itself, will help the pupils. The issue for this assignment is: How does physical education teachers understand the new inderdisciplinary theme «public health and life mastering» and how is it practiced in psycial education? In addition to this issue i wish to illuminate a sub question: What role does the teacher-pupil relation have in connection to promoting mental health in psycial education? In the attempt to illuminate the issue of this assignment, has a qualitative method been used, more specifically a qualitative interview. The data base was created through a semi-structured interview of five physical education teachers in the norwegian high school. The data will be illuminated and discussed with the help of Antonovskys salutogenese (Tellnes, G. 2007), the didactic triangel (Hopman, 1997) and the self-determination theory (Manger & Wormnes, 2018). In additon to this i will include former research on the teacher-pupil relation and the curriculums description of ‘public health and life mastering’ (Udir, 2019). The results in this study shows that all of the informants see no challenge in the implement of public health and life mastering in their teaching, despite the fact that the informants may find the content too comprehensive and challenging. All the informants point out that the work consists of raising awareness about the relation between physical and mental health, something that matches the Directorate of Educations description of the inderdisciplinary theme containing the relation between physical and mental health. The study show that all the informants finds the teacher-pupil relation important in teaching. By using former research, salutogenese and the self-determination theory they show that all the informants work to strengthen the mental health.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectFolkehelseen_US
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectTverrfaglige temaeren_US
dc.subjectLærer og elev-relasjoneren_US
dc.subjectPsykisk helseen_US
dc.subjectSalutogeneseen_US
dc.subjectSelvbestemmelsesteorieren_US
dc.subjectDidaktiske trekanteren_US
dc.title«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema». En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan det påvirker undervisningenen_US
dc.title.alternative«Public health and life mastering as a interdisciplinary theme» - A qualitative study of physical education teachers understanding of the inderdisciplinary theme ‘public health and life mastering’ and how it affects their teachingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber109en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel