Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBirch, Jens
dc.contributor.authorWinters, Markus
dc.date.accessioned2021-10-12T15:00:16Z
dc.date.available2021-10-12T15:00:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789403
dc.description.abstractKonkurranse er et komplekst og sammensatt begrep. Hensikten med dette forskningsarbeidet har vært å se på hvordan kroppsøvingslærere oppfatter at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling. Problemstillingen var: «Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling i kroppsøving?» For å hjelpe meg i arbeidet med å besvare denne hovedproblemstillingen hadde jeg følgende tre forskningsspørsmål. (1) Hvordan forstår kroppsøvingslærere konkurransebegrepet? (2) Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke læringsmiljøet i kroppsøvingsfaget? (3) Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan brukes for å fremme læringsmål i kroppsøvingsfaget? Studien var basert på en kvalitativ tilnærming. Semistrukturerte intervjuer ble brukt til innsamling av data hvor intervjuene ble gjort på fire kroppsøvingslærere. Deretter ble innsamlet data analysert med utgangspunkt i en tematisk analyse beskrevet av Braun og Clarke (2006). Resultatene er presentert innenfor fire hovedkategorier: (1) Informantenes syn på konkurranse (2) Er konkurranse forenlig med et oppgaveklima? (3) Konkurransens påvirkning på sosiale relasjoner (4) Konkurranse som et naturlig verktøy for å nå læringsmål. Studiens funn viser at konkurransens mål er av stor betydning, for å ivareta alle elevers faglige og sosiale utvikling. Videre viser studien at en konkurranse i kroppsøvingsfaget bør være forankret i læringsmål. På den måten kan flere elever oppleve mestring. Vektlegging av «å vinne» bør nedtones i konkurranseaktiviter i kroppsøving, fordi det kan hemme elevenes fokus på læringsmål. Samarbeid gjennom lagkonkurranser kan positivt styrke de sosiale relasjonene mellom elevene. Konkurranse beskrives som et naturlig verktøy for å lære om samarbeid, annerkjennelse av ulikheter og respekt. Dette er sentrale læringsmål, som er viktige for å skape et godt læringsmiljø. Det sentrale budskapet fra studien er at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling positivt. Om konkurransen er riktig tilpasset, kan alle elever normalt oppleve mestring og læringsutbytte.en_US
dc.description.abstractCompetition is a complex concept. The purpose of this research paper has been to see how Physical Education (PE) teachers perceive the effect of competition on students’ academic and social development. My thesis question is:“How do physical education (PE) teachers perceive that competition can have an effect on students’ academic and social development in physical education?” To help answer this main thesis question, I had three research questions: (1) How do PE teachers understand the concept of competition? (2) How do PE teachers perceive that competition can affect the learning environment in Physical Education? (3) How do PE teachers perceive that competition can be used to enhance learning objectives in Physical Education? The study was based on a qualitative approach. Semi-structured interviews were used to gather data from four PE teachers. Afterwards, the data was analyzed based on a thematic analysis described by Braun and Clarke (2006). The results are presented within four main categories: (1) The informants views on competition. (2) Is competition compatible with a task-oriented learning climate? (3) The effect of competition on social relationships. (4) Competition as a natural tool to achieve learning objectives. The results of the study show that the competitions objective is of great importance when it comes to maintaining all students’ academic and social development. Furthermore, the study shows that competition in physical education should be an integral part of the learning objective. In that way, more students can experience the feeling of mastery. The emphasis of “having to win” should be toned down in physical education, as it can be a hindrance to the students’ overall focus on learning objectives. Cooperation through team competition can positively strengthen the social relationship between students. Competition is described as a natural tool to learn cooperation, acknowledgment of differences, and respect. These central learning objectives are important when it comes to creating a good learning environment. The central message from the study is that competition can affect students’ academic and social development positively. If the competition is modified correctly, all students can experience the feeling of mastery and have a positive learning outcome.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKonkurranseren_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectIdrettsaktiviteteren_US
dc.subjectLæringsmiljøeren_US
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectMotivasjoneren_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectLæringsutbytteren_US
dc.subjectCompetitionsen_US
dc.subjectPhysical educationen_US
dc.subjectSports activitiesen_US
dc.subjectLearning environmentsen_US
dc.subjectMasteryen_US
dc.subjectMotivationsen_US
dc.subjectCooperationen_US
dc.subjectInclusionen_US
dc.subjectLearning outcomesen_US
dc.titleHvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke elevers faglige og sosiale utvikling i kroppsøving? En kvalitativ studie av konkurranse i videregående skoleen_US
dc.title.alternativeHow do Physical Education teachers perceive that competition can affect students' academic and social development in Physical Education? A qualitative study of competition in high schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber103en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel