Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSletteland, Anja Beate
dc.contributor.authorTran, Rosie Kieu
dc.date.accessioned2021-10-12T08:57:02Z
dc.date.available2021-10-12T08:57:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789230
dc.description.abstractFokuset på å oppnå en bærekraftig utvikling har økt betraktelig de siste tiårene og bærekraftig utvikling har nå blitt innført som et tverrfaglig tema i den nye læreplanen. Dermed er det interessant å undersøke hvordan ungdomsskolelærerne underviser temaet bærekraftig utvikling under implementeringsfasen av Fagfornyelsen, samt hvilke utfordringer lærere opplever i utdanning for bærekraftig utvikling. For å undersøke dette har jeg samlet inn primærdata ved hjelp av kvalitative forskningsintervjuer av fire lærere som jobber på ungdomstrinnet (8.-10.). Analysemetoden som er anvendt i denne studien er inspirert av grounded theory. Funnene og konklusjonen av denne studien er gjort på bakgrunn av min tolkning av informantenes beskrivelser og erfaringer, i kombinasjon med det teoretiske rammeverket og funn fra tidligere forskning. Når jeg skal diskutere utfordringer som lærere møter på i forbindelse med utdanning for bærekraftig utvikling, ønsker jeg å belyse utfordringer som kan være mer generelle og gjelde for flere lærere. For å kunne generalisere mer rundt disse utfordringene, har jeg tatt for meg tidligere forskning i tillegg til innsamlet data, noe som gir et rikere datagrunnlag. Funn fra studien viser at lærerne har god forståelse av begrepet bærekraftig utvikling samt undervisningsmetoder som har vist seg å være effektive innen forskning på utdanning for bærekraftig utvikling. Selv om lærerne har god forståelse for disse undervisningsmetodene, varierer det i hvilken grad de benytter seg av de i sin undervisning. Uteskole, tverrfaglige prosjekter, bruk av eksterne aktører og ekskursjoner er undervisningsmetoder som benyttes av lærerne for å formidle budskapet om bærekraftig utvikling til elevene på en virkelighetsnær og forståelig måte. Studien viser også at lærerne ofte inkluderer temaet bærekraftig utvikling som et bi-ledd av klasseromsundervisning om andre temaer under implementeringsfasen av Fagfornyelsen. Dette kan anses å være viktig, ettersom bærekraftig utvikling berører mange områder og må forstås gjennom et holistisk perspektiv; langs den økonomiske, sosiale og miljømessige dimensjonen. Resultater fra denne studien og tidligere forskning viser at noen av de største utfordringene lærere møter på innen utdanning for bærekraftig utvikling, er tidspress/tidsmangel, mangel på kompetanse om temaet og mangel på engasjement og prioritering blant skoleledere. Det at bærekraftig utvikling nå har blitt innført som et tverrfaglig tema og fått mer synlighet i Fagfornyelsen, kan bidra til å løse disse utfordringene.en_US
dc.description.abstractThe focus on achieving a sustainable development has increased substantially over the last decades, and sustainable development has now been introduced as an interdisciplinary subject in Fagfornyelsen. The purpose of this study is to examine how the teachers teach the subject of sustainable development during the implementation phase of Fagfornyelsen, and to examine which challenges teachers are facing while teaching sustainable development. In order to examine this, I have collected primary data through qualitative research interviews of four teachers working at lower secondary school, grades 8-10. The applied method of analysis in this study is inspired by grounded theory. The results and conclusion from this study is made on the back of my interpretation of the understandings and experiences of the informants in combination with the theoretical framework and findings from prior research on the subject. When I discuss challenges teachers are facing while teaching sustainable development, I want to shed light on the challenges that are more general by nature and applicable to many teachers. In order to increase the generalizability about these challenges, I have used prior research in combination with collected data, which gives a richer data material. The results from the study show that teachers have a good understanding of the term sustainable development and about teaching methods that has been shown to be effective in Education for Sustainable Development. Despite that the teachers have a good understanding about these methods, how often they make use of them varies. Outdoor school, interdisciplinary projects, use of external players, and excursions, are the most commonly used methods to convey the message of sustainable development to pupils in a relevant and understandable way. The study shows that teachers often include the subject of sustainable development as a part of teaching other subjects during the implementation phase of Fagfornyelsen. This can viewed as important, given that sustainable development involves many subjects and has to be understood from a holistic perspective along the economic, social, and environmental dimension. The results from this study and prior research show that some of the greatest challenges teachers are facing while teaching sustainable development is time pressure and a lack of time, lack of competence on the subject, lack of engagement and prioritization among school managers. The fact that sustainable development has become an interdisciplinary subject and achieved more attention in Fagfornyelsen, can aid in solving the above-mentioned challenges.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectKunnskapsløften_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectKrleen_US
dc.subjectKristendomen_US
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectLivssynen_US
dc.subjectEtikken_US
dc.subjectTverrfagligheten_US
dc.titleUndervisningsmetoder og utfordringer i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisningspraksis, samt utfordringer lærere opplever i utdanning for bærekraftig utviklingen_US
dc.title.alternativeTeaching methods and challenges in Education for Sustainable Developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber105en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel