Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSandvik, Margret
dc.contributor.advisorHåøy, Annbjørg
dc.contributor.authorAandal, Live
dc.date.accessioned2021-10-12T08:28:51Z
dc.date.available2021-10-12T08:28:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789180
dc.description.abstractTemaet i denne studien er bruken av nettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen i begynneropplæringen - et område det enda finnes lite forskning på. Formålet med prosjektet har vært å undersøke hvordan vurderingspraksisen i lese- og skriveopplæringen på småtrinnet foregår i digitale læringsomgivelser. Problemstillingen har vært som følger: «Hvilket potensial har nettbrett når det gjelder underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen for de yngste elevene?». For å besvare problemstillingen har jeg valgt å ta utgangspunkt i fire forskningsspørsmål; hvordan forstår læreren underveisvurdering for de yngste elevene, hvordan involveres elevene i en digital vurderingspraksis, hvordan gir læreren tilbakemeldinger på elevenes lese- og skriveutvikling, samt dokumenterer denne, ved bruk av nettbrett, og hvordan kan bruken av nettbrett endre lærernes vurderingspraksis. Problemstillingen i studien er undersøkt gjennom kvalitativ metode, og datamaterialet er samlet inn gjennom fire individuelle intervjuer og ett gruppeintervju. Alle de syv informantene er lærere som jobber fra 1.-4.trinn på barneskoler som praktiserer 1:1-bruk av nettbrett. Teori om vurdering, underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen, digitale verktøy og sosiokulturell læringsteori, er brukt for å analysere empirien og belyse forskningsspørsmålene mine. Studien viser at informantene har en felles forståelse av at underveisvurdering innebærer å gi formative tilbakemeldinger underveis i læringsprosessen, som beveger eleven fremover i sin læring, samt virker motiverende. Formidling av læringsmål og vurderingskriterier gjennom iThoughts-applikasjonen ser ut til å spille en viktig rolle i arbeidet med underveisvurdering. Videre antyder undersøkelsen at nettbrettet og den interaktive tavlen åpner for nye måter å involvere elevene i vurderingsprosessen på. Informantene opplever at det foregår mye samarbeidslæring når elevene bruker nettbrettet, og at den interaktive tavlen skaper mer kollektivt orienterte vurderingsprosesser. Nettbrettet og Showbie-applikasjonen åpner også for andre måter å gi tilbakemeldinger på, og muligheten for å gi lydkommentarer ser ut til å være den mest innovative. Videre effektiviserer teknologien vurderingsprosessene, slik at elevene får hyppigere tilbakemeldinger. Gjennom Showbie kan lærerne dokumentere og følge med på elevenes lese- og skriveutvikling på en ny måte, og dermed ha bedre forutsetninger for å tilpasse undervisningen. Muligheten til å skaffe seg oversikt over elevenes leseutvikling ved at elevene spiller inn lydfil av egen lesing, opplever informantene at gir en merverdi i deres vurderingspraksis. Det foregår imidlertid lite vurderingsdialog mellom lærer og elev i Showbie. Videre antyder studien at lærernes vurderingspraksis blir mer sammensatt, fordi elevene kan vise kompetanse på flere og nye måter gjennom ulike modaliteter. Læreren får også en mer veiledende rolle i klasserommet, noe som muliggjør mer individuell veiledning og vurdering av enkeltelever. Informantene er imidlertid opptatt av en balanse mellom digitale og analoge vurderingsverktøy, og nettbrettet er ett av flere verktøy for å fange opp og følge med på elevenes lese- og skriveutvikling. For å kunne vurdere når og hvordan nettbrettet kan brukes i arbeidet med underveisvurdering slik at det gir en merverdi, er lærerens digitale, pedagogiske og didaktiske kompetanser avgjørende. Nettbrettet gir nye muligheter for underveisvurdering i arbeidet med lesing og skriving for de yngste elevene, som ikke ville vært mulig å realisere uten. Likevel finnes det fortsatt et uforløst potensial når det gjelder å ta i bruk nye vurderingsformer som utnytter disse mulighetene i enda større grad.en_US
dc.description.abstractThis study examines the use of tablets in the work with formative assessment processes in reading- and writing education among beginners – an area that has not been researched very much. The purpose of the study has been to detect how the formative assessment practice in reading- and writing education at the primary level takes place in digital learning environments. The central question has been as follows: “What potential does the tablet have when it comes to formative assessment in reading- and writing education for the youngest students?”. To answer the question, I have chosen four research questions as a foundation for the study; How does the teacher understand formative assessment for the youngest students? In what way do the students get involved in a digital assessment practice? How do teachers give feedback on a student’s development, and how is it documented with the use of tablets? How can the use of tablets change the teachers’ assessment practice? This is a qualitative study and is based on four individual interviews, as well as one group interview. All of the seven informants are teachers who are working with students in 1st -4th grade in schools that use a 1:1 practice with tablets. Theories about assessment, formative assessment in reading- and writing education, digital tools and sociocultural learning theory is used to analyze the empirical data and to shed light on the research questions. The study shows that the informants have a common understanding that formative assessment involves giving formative feedback during the learning process, which moves the student forward in their learning, as well as having a motivating effect. Dissemination of learning goals and assessment criteria through the iThoughts application appear to play a significant role in the work with formative assessment. Furthermore, the study shows that the tablet and the interactive black board open for new ways to include the students in the assessment process. The informants experience that there is a lot of collaborative learning when students use tablets, and the interactive blackboard creates more of a collectively oriented assessment process. The tablet and the Showbie application opens for other ways to give feedback, for example with an audio comment, which seems to be the most innovative method. The technology also streamlines the assessment process, which results in more frequent feedback for the students. Through Showbie, the teachers are able to document and keep track on their students and their development in a new way, in addition to giving them better prerequisites to adjust the content of the classes. The opportunity to get an overview of the students’ development in reading skills by having them record their selves while reading out loud, the informants experienced an added value in their assessment practice. However, the assessment dialogue between teacher and student is not very prominent in Showbie. Furthermore, the study suggests that the teachers’ assessment practice becomes more compound, because the students are able to show competence in more and new ways, through different modalities. In addition to this, the teacher also gets more of a guiding role in the classroom, which enables more individual guidance and assessment of the students, individually. Although there are a lot of advantages with the use of tablets, the informants stress the importance of both digital and analogue assessment tools. For the teachers to know when and how the tablet can be used in the work with formative assessment, for it to give the learning added value, their digital, educational and didactic competence is crucial. The tablet enables formative assessment in the work with reading and writing for the youngest students, which would have been impossible to realize without this tool. However, there is still an untapped potential when it comes to the use of new forms of assessment, that utilize these opportunities to an even greater extent.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectUnderveisvurderingeren_US
dc.subjectLeseopplæringen_US
dc.subjectSkriveopplæringen_US
dc.subjectDigitale verktøyen_US
dc.titleNettbrett i arbeidet med underveisvurdering i lese- og skriveopplæringen for de yngste eleveneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber130en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel