Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStandal, Øyvind
dc.contributor.authorHeggem, Anette
dc.date.accessioned2021-10-11T16:02:16Z
dc.date.available2021-10-11T16:02:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789095
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å undersøke lærerstudenters forståelse av helse ved bruk av sosiale medier. Flere studier har tidligere undersøkt lærere og elevers forståelse av helse i skolen og i kroppsøvingsfaget. Imidlertid er det gjort lite forskning på lærerstudenters forståelse av helse. Problemstillingen for oppgaven er som følger: Hvilke forståelser av helse kommer til uttrykk ved bruk av sosiale medier hos lærerstudenter? For å belyse problemstillingen er det benyttet en kvalitativ tilnærmingsmetode med fokus på visuelle metoder. Visuelle representasjoner og gruppesamtaler av 14 lærerstudenter ved OsloMet sin grunnskolelærerutdanning har vært empirien i studien. I bearbeidingen av empirien benyttet jeg meg av en temasentrert analyse for å få frem lærerstudentenes forståelse av helse ved bruk av sosiale medier. I analyseprosessen har det kommet frem tre temaer som har blitt diskutert hver for seg. De tre temaene er «kroppen i sosiale medier», «åpenhet om psykisk helse i sosiale medier» og «påvirkning fra sosiale medier». Jeg har diskutert empirien opp mot teori, tidligere forskning og studiens kontekst. I teorikapittelet har jeg presentert to ulike tilnærminger til helse. Det første er en teoretisk tilnærming, hvor jeg ser på biomedisinske og holistiske helsetilnærminger. Det andre er den folkelige helsemodellen, som ikke har et teoretisk utgangspunkt, men beskriver hvordan folk flest forklarer og forstår helse. Funnene tilsier at lærerstudentenes forståelse av helse ved bruk av sosiale medier springer ut fra biomedisinske og holistiske tilnærminger til helse. Det kommer frem at representasjoner av kropp er med på å skape en forståelse av hva som regnes som god og dårlig helse. En holistisk forståelse kommer til uttrykk når lærerstudentene beskriver hvordan budskap i sosiale medier om fysisk og psykisk helse har en gjensidig påvirkning på hverandre. Flere av budskapene lærerstudentene møter på i sosiale medier kan kobles opp til helse. Jeg konkluderer med at mine funn viser at det blir opp til den enkelte lærerstudent å sette sammen helseinformasjonen de blir eksponert for i sosiale medier til sin meningsfulle helhet. Dette sammenfaller med den folkelige helsemodellens beskrivelse av helseforståelse. At mye av lærerstudentenes forståelse av helse springer ut fra sosiale medier, håper jeg vekker interesse i lærerutdanningene når de skal arbeide med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.en_US
dc.description.abstractThe purpose with this thesis is to examine pre-service teachers understanding of health by using social media. With the increased use of social media the past years (Ruth, 2014), information about health has been more available for everyone (Mathiesen and Olsen, 2016). Several research studies have examined teachers and pupils concept of health in school and physical education. However, little research on this theme has been done on pre-service teachers. The research question in the thesis is: Which understanding of health are expressed through use of social media among pre-service teachers? Visual methods are the methodological approach I have used to answer the research question. The data materials consists of visual representations and a qualitative group discussion of 14 pre-service teachers at Oslo Metropolitan University. Through a thematic analysis three themes were detected for the preservice teachers understanding of health by using social media; “the body in social media”, “openness about mental health in social media” and “influence from social media”. The data materials have been discussed with different approaches to health. The theoretical framework in the study are biomedical and holistic approaches to health, and the folk health model. The analysis reveals that the pre-service teachers are influenced by biomedical and holistic approaches to health. Representations of the body on social media creates an understanding of what is considered to be good and bad health. A holistic approach is expressed when the preservice teachers describe how content about physical and mental health have a mutual influence on each other. A lot of the content they get exposed to in social media can be linked to health. I conclude that it is up to the individual to put together the health information they are exposed to in social media into a meaningful understanding of health. This is similar to the folk health model. I hope that the teacher education notes that a lot of pre-service teachers understanding of health are influenced by social media when they work with the new crosscurricular theme Public Health and Life Skills.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectHelseen_US
dc.subjectHelseforståelseen_US
dc.subjectSosiale medieren_US
dc.subjectLærerstudenteren_US
dc.subjectLærerutdanningeren_US
dc.subjectFolkehelseen_US
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.titleHelse i sosiale medier; En kvalitativ studie av lærerstudenters forståelse av helse ved bruk av sosiale medieren_US
dc.title.alternativeHealth in social media; A qualitative study about pre-service teachers understanding of health by using social mediaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber112en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel