Show simple item record

dc.contributor.advisorFasting, Rolf Bjarne
dc.contributor.authorStrømmen, Maria Jane Kulen
dc.date.accessioned2021-10-11T15:53:09Z
dc.date.available2021-10-11T15:53:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789094
dc.description.abstractTemaene for denne masteroppgaven er inkludering og samarbeid. Inkludering er et bærende prinsipp i skolen. Alle elevene er ulike, men alle har rett til å være en del av et inkluderende fellesskap i skolen (Meld. St. 6 (2019-2020), s. 9). Samarbeid mellom skolen og PP-tjenesten kan oppfattes som en forutsetning for å skape ‘en inkluderende skole’ (Olsen, 2013, s. 41). Problemstillingen for masteroppgaven er: «Hvordan beskriver skolen og PP-tjenesten arbeidet med å inkludere elever med særskilte behov, og hvordan beskriver de samarbeidet med hverandre?». Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse som benytter intervju til innhenting av datamaterialet. Den tar utgangspunkt i et kritisk realistisk ståsted, og funn blir analysert og fortolket utfra en hermeneutisk tilnærming. Det blir løftet frem to ulike sider av et samarbeid for å skape en inkluderende skole. Datamaterialet baseres på beskrivelser fra av to lærere, en rektor, en PP-rådgiver og en tjenesteleder fra PPT. Det teoretiske rammeverket innledes med et skolehistorisk tilbakeblikk. Deretter presenteres ulike forståelser av begrepet inkludering, basert på både planverket for skolen og teori. Det blir både sett nærmere på den ordinære opplæringen og spesialundervisning, relatert til elever med særskilte behov. Videre redegjøres det for samarbeid i skolesammenheng, og Pedagogisk-psykologisk tjeneste. Teorikapitlet avsluttes med en presentasjon av nyere fag- og forskningsrapporter på feltet. For å kunne presentere et større og mer helhetlig bilde av inkludering og samarbeid, blir elevens stemme også løftet frem. Resultatene blir strukturert med utgangspunkt i forskningsspørsmålene. Resultatene presenterer hvordan informantene forstår begrepet inkludering. Deretter gjengis beskrivelser av hvordan informantene arbeider for å inkludere elever med særskilte behov. Avslutningsvis presenteres skolens og PP-tjenestens beskrivelser av samarbeidet og hvilke tanker de har rundt videreutvikling av samarbeidet. Drøftingen blir strukturert på bakgrunn av forskningsspørsmålene. Studien viser at informantene har en felles forståelse av inkludering. Samtidig har de ulike beskrivelser av hvordan de arbeider med inkludering. Informantene har ulike syn på samarbeidet, og deler ulike forslag til hvordan samarbeidet kan videreutvikles. Et viktig funn er at spesialpedagogiske kompetanse blir oppfattet som viktig for å kunne gi elever med særskilte behov tilrettelegging og hjelp av høy kvalitet. Likevel gjennomføres ikke spesialundervisningen av en spesialpedagog. Funnene viser også at alle informantene ønsker et tettere samarbeid mellom skolen og PP-tjenesten. Samtidig beskrives et sterkt individfokus hos PP-tjenesten, og de opplever et evigvarende krysspress.en_US
dc.description.abstractThe topics of this master thesis is inclusion and cooperation. Inclusion is a guiding principle in the school. All pupils are different, however everyone has the right to a place in the school community (Meld. St. 6 (2019-2020), s. 9). Cooperation between the school and the Educational Psychological Service (EPS) can be perceived as a prerequisite for creating ‘an inclusive school’ (Olsen, 2013, s. 41). The research question for this master is: “How does the school and the Educational Psychological Service describe the work of including pupils with special needs, and how do they describe the cooperation with each other? To retrieve data material for this thesis I have used a qualitative method. Alongside the qualitative method, I chose a critical realistic and hermeneutic approach. It is presented two different aspects of the cooperation. The data of this thesis is based on descriptions from two teachers and a principal from a school, and an adviser and the leader from the EPS The theoretical foundation of this master thesis begins with a school-historical review. Then different understandings of the concept of inclusion are presented, based on both the curriculum and theory. Both ordinary education and special education, related to pupils with special needs are looked at more closely. Furthermore, the theory consists of on part about cooperation in a school context, and another one is an elaboration of the EPS. The theory chapter concludes with a presentation of recent research reports. To present a larger and more comprehensive picture of inclusion and collaboration, I also raise awareness to the pupil’s voice. The results in the master thesis show how the informants understand the concept of inclusion. Then descriptions are given of how the informants work to include pupils with special needs. Finally, the school and the EPS descriptions of the cooperation and what thoughts they have about further development of the cooperation are presented. The discussion is structured based on the research questions. The study shows that the informants have a common understanding of inclusion. On the other hand, they have different descriptions of how they work with inclusion. The informants have different views on the cooperation and share different suggestions on how the cooperation can be further developed. An important finding is that special educational competence is perceived as important for the school to facilitate for learning and provide help of high quality. Nevertheless, the informants express through the interviews that the special education is not carried out by a special educator. The findings also show that all the informants want a closer cooperation between the school and the EPS. At the same time, an important result in this thesis is a strong individual focus in the EPS, and they experience a perpetual cross-pressure.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectSærskilte behoven_US
dc.subjectSpesialundervisningen_US
dc.subjectPP-tjenestenen_US
dc.subjectFellesskapen_US
dc.subjectInclusionen_US
dc.subjectCooperationen_US
dc.subjectSpecial needsen_US
dc.subjectSpecial-needs educationen_US
dc.subjectEducational-psychological servicesen_US
dc.subjectCommunitiesen_US
dc.titleEn kvalitativ studie av hvordan skolen og PP-tjenesten samarbeider for å inkludere elever med særskilte behoven_US
dc.title.alternativeA qualitative study of how the school and the Educational Psychological Service cooperate to include pupils with special needsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber105en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record