Barnets rett til deltagelse i en barnevernkontekst
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2021-07-01Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra Cristin [3841]
- SAM - Institutt for sosialfag [545]
Original version
Norsk sosiologisk tidsskrift. 2021, 5 (4), 1-13. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2021-04-03Abstract
Artikkelen tematiserer og problematiserer hvordan barnets rett til å bli hørt kan ivaretas i en barnevernkontekst. Det argumenteres for at hensynet til det konkrete barnet krever et blikk ut over et rettslig perspektiv. Blant annet synliggjøres hvordan både et pedagogisk og et sosialfaglig perspektiv er nødvendig om barnets rettigheter skal bli ivaretatt i praksis. Artikkelen viser også hvordan den generelle kritikken av barnevernet som system er en kritikk det for barnevernet som organisasjon blir umulig å forholde seg til. Om kritikken skal kunne skape endring, må den gjøres systemrelevant. Det krever en annen tilnærming enn den vi er vitne til i dagens debatt. This article thematizes and questions how the child‘s right to be heard can be safeguarded in a child welfare context. It is argued that a consideration of the specific child requires a glance beyond a legal perspective. Among other, it is made clear how both social work and an educational perspective are necessary if the child‘s rights are to be protected in practice. The article also shows how the general criticism of the child welfare system is a criticism that is impossible for the child welfare organization to relate to. If the criticism is to make a change, it must be made system relevant. That requires a different approach than the one we witness in today’s debate.