Hvordan lage og bruke video i undervisning rettet mot nettstudenter ved fagskole?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2770584Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
For å oppnå høy kvalitet i videoproduksjoner er det naturlig å benytte seg av fagfolk som kameraoperatører, lydteknikere og pre- og postproduksjonspersonell. Men, når lærere produserer undervisningsvideoer gjøres dette uten fagutdanning innenfor fagfeltet film og lyd. Manglende kunnskap hos lærere vil kunne påvirke studentenes læringsutbytte. Denne oppgaven belyser krysningspunktene mellom lærerens pedagogiske kunnskap, fagkunnskap og teknologiske kunnskap samt ser på hva fagskolestudenter ved Fagskolen Innlandet, og fagfolk innen film og lyd, anser som kvalitet i videoproduksjoner. Oppgaven søker å besvare problemstillingen: Hvordan lage undervisningsvideoer som reduserer den kognitive belastningen hos voksne nettstudenter?
Med utgangspunkt i TPACK-modellen og Cognitive Load Theory belyses problemstillingen med en mixed methods-tilnærming. Resultatet av arbeidet munnet ut i et sett anbefalinger og en webside med videofilmer som omhandler hvordan lage undervisningsvideoer for voksne studenter i et nettbasert læringsmiljø. To achieve and sustain high quality of video productions outside school, we usually rely on professionally trained people, including camera crew, sound technicians, and pre- and post-production personnel. However, when teachers produce educational videos, they often do so with little or no knowledge or education in that particular field. The lack of such knowledge may drastically affect students’ ability to learn. This current paper examines the intersections between teachers’ technological knowledge, pedagogical knowledge and content knowledge concerning the use of educational videos directed toward online, adult technical engineer students at Fagskolen Innlandet, and seeks to answer the question: How to make educational videos that reduce the cognitive learning load in adult, part online students, attending Fagskolen Innlandet.
To shed light on the questions raised, a mixed method approach grounded in the TPACK-model and Cognitive Load Theory has been the gateway to the results. A concrete set of recommendations and a webpage with instructional videos on how to use instructional videos aimed at adult learners in an online learning environment are the concrete results of this paper.