Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSannerud, Arne Ronny
dc.contributor.authorFugleberg, Trond Erik
dc.date.accessioned2021-08-20T12:08:43Z
dc.date.available2021-08-20T12:08:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770584
dc.description.abstractFor å oppnå høy kvalitet i videoproduksjoner er det naturlig å benytte seg av fagfolk som kameraoperatører, lydteknikere og pre- og postproduksjonspersonell. Men, når lærere produserer undervisningsvideoer gjøres dette uten fagutdanning innenfor fagfeltet film og lyd. Manglende kunnskap hos lærere vil kunne påvirke studentenes læringsutbytte. Denne oppgaven belyser krysningspunktene mellom lærerens pedagogiske kunnskap, fagkunnskap og teknologiske kunnskap samt ser på hva fagskolestudenter ved Fagskolen Innlandet, og fagfolk innen film og lyd, anser som kvalitet i videoproduksjoner. Oppgaven søker å besvare problemstillingen: Hvordan lage undervisningsvideoer som reduserer den kognitive belastningen hos voksne nettstudenter? Med utgangspunkt i TPACK-modellen og Cognitive Load Theory belyses problemstillingen med en mixed methods-tilnærming. Resultatet av arbeidet munnet ut i et sett anbefalinger og en webside med videofilmer som omhandler hvordan lage undervisningsvideoer for voksne studenter i et nettbasert læringsmiljø.en_US
dc.description.abstractTo achieve and sustain high quality of video productions outside school, we usually rely on professionally trained people, including camera crew, sound technicians, and pre- and post-production personnel. However, when teachers produce educational videos, they often do so with little or no knowledge or education in that particular field. The lack of such knowledge may drastically affect students’ ability to learn. This current paper examines the intersections between teachers’ technological knowledge, pedagogical knowledge and content knowledge concerning the use of educational videos directed toward online, adult technical engineer students at Fagskolen Innlandet, and seeks to answer the question: How to make educational videos that reduce the cognitive learning load in adult, part online students, attending Fagskolen Innlandet. To shed light on the questions raised, a mixed method approach grounded in the TPACK-model and Cognitive Load Theory has been the gateway to the results. A concrete set of recommendations and a webpage with instructional videos on how to use instructional videos aimed at adult learners in an online learning environment are the concrete results of this paper.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2021
dc.subjectFagskoleen_US
dc.subjectNettundervisningen_US
dc.subjectAndragogikken_US
dc.subjectVoksenopplæringen_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectOnlineen_US
dc.titleHvordan lage og bruke video i undervisning rettet mot nettstudenter ved fagskole?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel