Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFerrer, Marlen
dc.contributor.authorBucher, Mari
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2021-06-14T12:25:52Z
dc.date.available2021-06-14T12:25:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2759324
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen som belyses er: «Hvordan underviser samfunnsfagslærere om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?» Bærekraftig utvikling er viet stadig mer oppmerksomhet i det offentlige ordskiftet de siste tiårene, og bærekraftsutfordringene er blant de viktigste å løse for å sikre fremtidig liv på jorda. Tema har også satt sitt preg på fagfornyelsen som trer i kraft skoleåret 2020/2021, hvor bærekraftig utvikling prioriteres som ett av tre tverrfaglige tema. Teorigrunnlaget for oppgaven omhandler hvilken plass bærekraftig utvikling har hatt i norsk skole under LK06 og det fornyede fokuset på tema i fagfornyelsen. Videre fokuserer jeg på hva forskning sier om utdanning for bærekraftig utvikling, og hvilke kompetanser fagfeltet mener er viktige å øve i denne sammenhengen. I oppgaven fremheves særlig handlingskompetanse og kritisk tenkning. Sinnes’ fire aspekter ved undervisning for bærekraftig utvikling vil også være sentralt i denne oppgaven (Sinnes, 2015). Med dette som utgangspunkt har jeg intervjuet fem samfunnsfagslærere på tre ulike ungdomsskoler. Oppgaven har derfor en kvalitativ tilnærming. Jeg stilte eksempelvis spørsmål om hvordan de forholder seg til læreplanen i sin lærerhverdag, hvordan de underviser om bærekraftig utvikling og om lærerne tror fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om bærekraftig utvikling. Resultatene av prosjektet viser at lærerne har svært ulik forståelse for og bruk av læreplanen, og at det er stor forskjell på hvor godt orienterte de er om fagfornyelsen. Lærerne beskriver dessuten flere utfordringer når de skal undervise om tema bærekraftig utvikling. De opplever at det er vanskelig å nå frem til elevene når det kommer til å styrke deres framtidstro og utvikle handlingskompetanse i bærekraftsammenheng. I tillegg forteller lærerne at mangel på tid til samarbeid og planlegging av undervisning er en hemmende faktor i arbeidet deres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectHandlingskompetanseren_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectFagfornyelseren_US
dc.titleUtdanning for bærekraftig utvikling – hvordan underviser samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber106en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel