Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÆsøy, Knut Ove
dc.contributor.authorReinli, Tobias Guldhaug
dc.contributor.authorJøsok, Evy
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2021-06-11T12:24:12Z
dc.date.available2021-06-11T12:24:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2758996
dc.description.abstractSkolens demokratimandat er nedskrevet i politiske styringsdokumenter. I korte trekk er dette et samfunnsmandat som går ut på å videreføre demokratiet til neste generasjon og gjøre elevene rustet til å bli aktive medborgere i fremtidens samfunn. Som en viktig del av denne prosessen finner vi elevrådet. Elevrådet kan anses som et eksplisitt tegn på demokrati og utgjør en arena som skal gi elevene verdifull erfaring og kunnskap om demokratisk praksis. Denne masteroppgaven er en studie av elevrådet som fenomen, hvor det forsøkes å se hva utbyttet av elevrådsarbeid kan være ved hjelp av en teori om medborgertyper. Oppgavens problemstilling er som følger: Hva slags medborgertyper kan elevrådsarbeidet bidra til å utvikle? Hensikten med å undersøke hvilke type medborgere elevrådet kan bidra til å skape, er fordi det kan fortelle noe om hva slags utbytte elevene potensielt får gjennom det de gjør i elevrådet. I tillegg ser forskningen på om det som gjøres i elevrådet kan ha en effekt på elevenes motivasjon til fremtidig deltakelse. Studien benytter en casebasert tilnærming med inspirasjon fra fenomenologien for å undersøke elevrådsarbeidet. Det ble foretatt to observasjoner. Disse presenteres i oppgaven som narrative fremstillinger. I tillegg intervjues det fire elevrådskontakter ved fire skoler. Intervjuene blir framstilt som funn gjennom direkte sitater og gjengivelser. Teori- og kunnskapsgrunnlaget er basert på kunnskap om temaene som oppgaven dreier seg om: demokrati, medborgerskap og elevråd. Kunnskapsgrunnlaget er en redegjørelse av sentrale perspektiver på demokrati og medborgerskap. Teorikapittelet består av tidligere forskning, der Børhaug er sentral, og teorier om medborgertyper og demokrati. I tillegg presenteres teori om motivasjon for deltakelse. I diskusjonen brukes tidligere forskning og teori til å belyse resultatene fra datainnsamlingen i et forsøk på å besvare problemstillingen. Fortrinnsvis handler diskusjonene om manglende struktur på opplæring av elevrådsarbeid og mulighet for medvirkning, motivasjon og medborgertypene. Oppgaven avsluttes med en konklusjon om at en bevisst opplæring kan føre til motivasjon og potensielt økt deltakelse. Samtidig forklares det at elevrådsarbeidet potensielt kan bidra til å utvikle deltakende medborgere og de ferdighetene det kan føre med seg.en_US
dc.description.abstractThis study examines student councils as a phenomenon. The purpose is to find out what effect student council work has on developing different kinds of citizenships. The study uses a case based approach to examine this problem, with inspiration from phenomenology. Observations are presented in this study as narrative representations. Interviews with representatives for the student councils are presented as findings through direct quotes and commentaries. This study implicates that conscious training of student council can lead to increased motivation and potentially increased participation. The results also implicates that student councils can contribute to developing actively participating citizens and the skill set it brings.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectElevråden_US
dc.subjectMedborgerskapen_US
dc.subjectDemokratien_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.titleUnge medborgere og elevrådsarbeid i skolen - En casebasert forskningsstudie om elevråd og medborgerskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber120en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Organisasjonspsykologi: 268en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel