Miljø- og dyrevelferdsspørsmål knyttet til produksjon og forbruk av fisk og kjøtt – hva er forbrukernes betraktninger og betenkeligheter?
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2758790Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SIFO Rapport [331]
Sammendrag
Denne rapporten er basert på to spørreundersøkelser blant norske forbrukere om deres betraktninger rundt produksjon og forbruk av fisk og sjømat. I tillegg har vi belyst en rekke sider av det store forskningsfeltet som omhandler forbrukeroppfatninger omkring matproduksjon, etikk, bærekraft og beredskap. Slike faktorer har i økende grad fått betydning for forbrukernes vurderinger og valg på matområdet. De fleste oppgir å spise både fisk og kjøtt. Fisken de spiser er i hovedsak oppdrettsfisk. Ferskhet var det viktigste ved valg av fisk. Dyrevelferd er ikke veldig viktig ved kjøp av fisk, men litt viktigere ved kjøp av kjøtt. Det viktigste forbrukerne mener om velferden til oppdrettsfisk er at fisken er frisk og sykdomsfri. Den viktigste bærekraftutfordringen for havet synes å være forsøpling av havet. Den merkeordningen som benyttes mest ved kjøp av fisk er Nyt Norge. De aller fleste foretrakk norsk fisk og sjømat, og en viktig grunn var høy tillit til den maten. This report is based upon two surveys among Norwegian consumers about their considerations regarding the production and consumption of fish and seafood. In addition, we have highlighted a number of aspects of the large field of research that deals with consumer perceptions regarding food production, ethics, sustainability and preparedness. Most of the respondents eat both fish and meat. The fish they eat is mainly farmed. Freshness was the most important factor when choosing fish. Animal welfare is not very important when buying fish, but is a bit more important when buying meat. Being healthy is viewed as the most important factor for fish welfare. Littering of the oceans is seen as the most important sustainability challenge for the oceans. The labelling scheme used the most when buying fish is Nyt Norge (‘Enjoy Norway’). Norwegians prefer Norwegian fish and seafood, and an important reason for that was high
trust.