• Bilder i hjemmet – hvordan visuelle uttrykk definerer muslimske rom i norge 

      Brekketo, Birte (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14, Nr. 1 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-10-19)
      Målet for denne artikkelen er å undersøke hvordan norske muslimske familier orienterer seg mellom sunni-islamsk og vestlig visuell tradisjon, hvordan de forholder seg til dilemmaer som oppstår når tradisjoner divergerer, ...
    • Bærekraft i profesjonsutdanninger. Gap mellom strategi og programplaner? 

      Berg, Arild; Carella, Alfredo Raúl; Lysebo, Marius; Nielsen, Liv Merete (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Utdanning for ny praksis II – teknologi, design og bærekraft på tvers. Temanummer, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-28)
      Utdanning er en nøkkel til varige endringer i samfunnet. I denne studien bruker vi teori fra bærekraft og didaktikk for å sette søkelys på utdanning av produktdesignere, lærere og ingeniører ved Fakultet for Teknologi, ...
    • Complexity, interdisciplinarity and design literacy 

      Ringvold, Tore Andre; Nielsen, Liv Merete (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      In today’s complex world, a variety of perspectives are needed to better understand and solve challenges. For decades, global organisations and researchers have pointed to interdisciplinarity as a way forward for educational ...
    • Designing and Learning by Technological Mediation: Adoption, Adaptation, Attainment 

      Pavel, Nenad (FormAkademisk - Forskningstidsskrift for Design Og Designdidaktikk;volume 14, issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-19)
      In this article, an instrumental case study of a practical course in assistive technologies in cooperation between Norway and Brazil shows how patients, design students, and therapists participate in designing and learning. ...
    • Det tekstilfaglege i endring 1994-2017 - ved Institutt for estetiske fag, HiO/HiOA 

      Kvellestad, Randi Veiteberg (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol.14 Nr.1, 2021, Art.6, Peer reviewed; Journal article, 2021-10-19)
      Artikkelen presenterer endringar i tekstilopplæringa ved Faglærarutdanning i design, kunst og handverk ved Høgskolen i Oslo (HiO), seinare Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), og som i dag er kalla Institutt for estetiske ...
    • FlexiDig – Flexible Digital Classroom Master students’ experiences with simple and flexible blended education 

      Reitan, Janne Beate; Chaudhuri, Arnab (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)
      This article presents an ongoing research project regarding blended education; Flexible Digital Classroom (FlexiDig), and a survey on full-time and part-time students’ experiences with blended education in a master’s ...
    • Framing the concept design literacy for a general public 

      Lutnæs, Eva (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      Educating the general public to be design literate can be a catalyst for both environmental protection and degradation, human aid and human-made disasters depending on how the scope of design is framed – and how ‘design ...
    • A knowledge-based subject with societal relevance Rhetorical analysis of Professor Nielsen's regular column in the journal Form 

      Lutnæs, Eva; Brænne, Karen; Omtveit, Bibbi (Peer reviewed; Journal article, 2023)
    • Kritisk design literacy i grunnskolen. Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraft 

      Lutnæs, Eva (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)
      Menneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. ...
    • Learning to create images with computer code 

      Haakonsen, Peter; Fauske, Laila Belinda (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue /, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      Programming is becoming a part of the school curricula in Norway both in lower and upper secondary education – this includes subjects such as art, design and craft. What can programming contribute to the learning processes ...
    • Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitets- og høgskolesektoren (KHUH): 10 år med praksisfellesskap i utvikling 

      Nielsen, Liv Merete; Reitan, Janne Beate; Hassel, Ragnhild Merete (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I 2013 tok Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), i samarbeid med lærerutdannere i fag­feltet, initiativ til opprettelsen av det som i dag er Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i uni­vers­itets- ...
    • Networking for strengthening design literacy 

      Brodshaug, Irene; Reitan, Janne Beate (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      This article focuses on design education for the general public and the ways in which students and teachers can become more design literate through the development of networks, such as professional groups for teachers. The ...
    • ‘Please tell me about an idea you would love to realise’ – an exploration of abandoned ideas in design education 

      Sjøvoll, Vibeke (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Choosing to pursue one design idea usually requires leaving several others behind. As a design teacher, I have experienced this at close range making me curious about what design students choose not to do and why. In this ...
    • Programmering i Kunst og håndverk 2018-2022 : Utviklingen av pseudokodemodellen. 

      Haakonsen, Peter (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Helt siden det tidlig i 2018 ble kjent at programmering skulle bli en del av Kunst og håndverk i kommende læreplaner, startet jeg å holde korte kurs i programmering for faglærerstudenter i design, kunst og hånd- verk. ...
    • Social innovation for modified consumption by means of the school subject Art and crafts 

      Neuberg, Anita (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      In this paper I will take a look at how one can facilitate the change in consumption through social innovation, based on the subject of art and design in Norwegian general education. This paper will give a presentation of ...
    • Splotting som erfaringsbasert verktøy for medvirkning og stedsforståelse ved byromsutforming 

      Hagen, Aina Landsverk; Osuldsen, Jenny B (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol.14 Nr.1, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-10-19)
      Når et sted skal utvikles, er kunnskap om lokalbefolkningens ønsker, innspill og behov avgjørende for både god planlegging og gjennomføring. I økende grad ser vi at kommunale myndigheter, planleggere, urbanister og arkitekter ...
    • Universal design of specialised classrooms A survey on Art and Crafts studios 

      Lefdal, Else Margrethe; Børresen Bech, Jannicke Tanita; Dalstein, Gunn Synnøve (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Krav til universell utforming av skoler er regulert av ulike lovverk. Ingen elever skal utestenges fra obligatorisk undervisning på bakgrunn av nedsatt funksjonsevne. Det kan likevel tas forbehold om rimelighet ut fra ...
    • Universell utforming av spesialrom En kartlegging av verksteder for Kunst og håndverk 

      Lefdal, Else Margrethe; Bech, Jannicke T. B.; Gunn Synnøve, Dalstein (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Krav til universell utforming av skoler er regulert av ulike lovverk. Ingen elever skal utestenges fra obligatorisk undervisning på bakgrunn av nedsatt funksjonsevne. Det kan likevel tas forbehold om rimelighet ut fra den ...
    • Working Together: Cooperation or Collaboration? 

      Kvellestad, Randi Veiteberg; Stana, Ingeborg; Vatn, Gunhild (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      Teamwork involves different types of interactions—specifically cooperation and collaboration—that are necessary in education and many other professions. The differences between cooperation and collaboration underline the ...