Universal design of specialised classrooms A survey on Art and Crafts studios
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3123494Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2023, 16 (1), . 10.7577/formakademisk.5010Sammendrag
Krav til universell utforming av skoler er regulert av ulike lovverk. Ingen elever skal utestenges fra
obligatorisk undervisning på bakgrunn av nedsatt funksjonsevne. Det kan likevel tas forbehold om
rimelighet ut fra den enkeltes behov, og løsningene skal ikke være byrdefulle for virksomheten. Krav om
universell utforming eller tilrettelegging gjelder hovedløsningen i de fysiske forholdene. Gjennom en
kartleggingsstudie har vi undersøkt om verksteder for Kunst og håndverk er universelt utformet. Utvalget
er praksisskoler tilknyttet Institutt for estetiske fag ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studien viser flere
felles utfordringer og et forbedringspotensial innen områdene orientering, tilgang og opphold knyttet til
universell utforming av kunst- og håndverksrom. I artikkelen stilles det spørsmål om forbehold i lovverket
er av betydning for at elever får den opplæringen de har krav på i Kunst og håndverk.