• Behovsstyrt samarbeid - holder det? 

      Sletten, Mira Aaboen; Sandberg, Nina (NOVA Rapport 16/03, Report, 2003)
      Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk ...
    • Deltakelse, trivsel og inkludering i barne- og ungdomsidretten. Delrapport fra forskningen om Idrett for alle i Oslo 

      Solstad, Gerd Marie; Sandvik, Morten Renslo; Sletten, Mira Aaboen (NOVA-rapport;1: 22, Report, 2022)
      «Idrett for alle i Oslo» ble startet av Oslo Idrettskrets i 2018 for å skape økt og mer mangfoldig deltakelse blant byens barn og unge. Dette er rapport nummer to fra forskningen som følger prosjektet. Her undersøker vi ...
    • Ett år med arbeidslivsfaget 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne; Haakestad, Hedda (NOVA Rapport 1/12, Research report, 2012)
      Denne rapporten er den andre i evalueringen av Arbeidslivsfaget – et forsøksfag innført på ungdomstrinnet som et alternativ til å lære seg fremmedspråk. I denne andre underveisrapporten undersøker vi hvordan elevene og ...
    • Evaluering av ordning med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole. Utvidelse til landsdekkende ordning 2018–2020 

      Seland, Idunn; Eriksen, Ingunn Marie; Løvgren, Mette; Sletten, Mira Aaboen (2020;11, Research report, 2020)
      NOVAs evaluering av de to første årene av ordningen med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole viser at ombudene bidrar til bedre involvering av barn og foreldre i saker som gjelder det psykososiale miljøet i ...
    • Kartlegging av opplæringstilbudet til enslige mindreårige asylsøkere og barn av asylsøkere 

      Engebrigtsen, Ada; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 20/11, Report, 2011)
      Hva slags opplæringstilbud får asylsøkerbarn i norske kommuner, og hvilke erfaringer har ansatte på omsorgssentre og statlige mottak med samarbeid om barnas skolegang? Denne kartleggingen, som er utført for Utdanningsdirektoratet, ...
    • Liv, lek og lære. Erfaringer med undervisningsprogrammet Robust Ungdom 

      Moberg, Karolin; Rogstad, Jon; Sletten, Mira Aaboen (NOVA-rapport;2023: 1, Report, 2023)
      Kan lek brukes for å skape gode skolemiljøer? I Indre Østfold gjøres det forsøk gjennom undervisningsprogrammet Robust Ungdom. Målet er å styrke samholdet og den psykiske helsen. Tiltaket er rettet mot skolens ansatte og ...
    • Ny start med Ny GIV? 

      Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 23/11, Report, 2011)
      Ny GIV er en satsing fra regjeringen for å øke gjennomføringsgraden i videregående opplæring. Rapporten handler om intensivopplæringen i regning, lesing og skriving som tilbys elever med svake skoleprestasjoner på ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Sandlie, Hans Christian (NOVA Rapport 13/13, Report, 2013)
      I 2011 igangsatte Regjeringen Ny GIV, et treårig prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet er ett av satsingsområdene, der målet er å styrke innsatsen overfor ungdom som er i ferd ...
    • Oppfølgingsprosjektet i Ny GIV. Sluttrapport fra en kartleggingsstudie 

      Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; Andersen, Patrick Lie (NOVA Rapport 1/15, Report, 2015)
      I 2011 satte Regjeringen i gang Ny GIV, et treårig prosjekt for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Oppfølgingsprosjektet var ett av satsingsområdene, og målet har vært å styrke innsatsen overfor ungdom som er ...
    • Oslo-ungdom i koronatiden. En studie av ungdom under covid-19-pandemien 

      Bakken, Anders; Pedersen, Willy; von Soest, Tilmann; Sletten, Mira Aaboen (2020;12, Research report, 2020)
      Rapporten oppsummerer hovedfunnene fra undersøkelsen «Oslo-ungdom i koronatiden». Den kartlegger ungdoms hverdagsliv mens covid-19-pandemien preget landet på det mest intense våren 2020. Undersøkelsen belyser hvordan ungdom ...
    • Det skal ikke stå på viljen - utdanningsplaner og yrkesønsker blant Osloungdom med innvandrerbakgrunn 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 8/01, Research report, 2001)
      Temaet i denne rapporten er ungdom med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn i Oslo og deres planer for framtida. Studien viser at ungdom med innvandrerbakgrunn i større grad planlegger å ta høyere utdanning enn ungdom med norsk ...
    • Sosiale forskjeller i unges liv. Hva sier Ungdata-undersøkelsene? 

      Bakken, Anders; Frøyland, Lars Roar; Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 3/16, Report, 2016)
      Har ungdommenes sosioøkonomiske bakgrunn betydning for det livet de lever til daglig? Basert på nye tall fra Ungdata gir rapporten en bred beskrivelse av sosiale forskjeller blant gutter og jenter i Norge. Rapporten tar ...
    • Stress og press blant ungdom. Erfaringer, årsaker og utbredelse av psykiske helseplager 

      Eriksen, Ingunn Marie; Sletten, Mira Aaboen; Bakken, Anders; von Soest, Tilmann (NOVA Rapport 6/17, Research report, 2017)
      De siste tiårene har det vært en økning i selvrapporterte psykiske helseplager, særlig blant unge jenter. Målet med rapporten har vært å få mer kunnskap om hva som ligger bak denne økningen. Ved hjelp av fokusgruppeintervjuer ...
    • Ung i Frogn 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 12/00, Research report, 2000)
      Ungdomsundersøkelsen i Frogn er gjennomført på oppdrag fra Frogn kommune. Utvalget omfatter alle ungdomsskoleelever i Frogn våren 2000, samt Frognelever på grunnkurs ved videregående skoler i Nesodden, Ås og Vestby. 436 ...
    • Ung i Stavanger 2010 

      Sletten, Mira Aaboen; Frøyland, Lars Roar (NOVA Rapport 7/11, Report, 2011)
      I denne rapporten presenterer vi funn fra den kommunale Ungdata-undersøkelsen i Stavanger 2010, som er en oppfølging av to tidligere undersøkelser fra 1994 og 2002. Oppdragsgiver for rapporten er Stavanger kommune. I ...
    • Ung i Tromsø 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 12/01, Report, 2001)
      Rapporten er skrevet på oppdrag fra Tromsø kommune. Spørreundersøkelsen rapporten bygger på ble gjennomført ved årsskiftet 2000/2001 blant elever i 9. og 10. klasse i grunnskolen samt grunnkurselever i videregående skoler ...
    • Ungdom og trening 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 3/11, Report, 2011)
      Rapporten handler om ungdoms treningsvaner i 2010 og endringer i treningsvaner fra 1992 til 2010. Deltagelse i tre typer trening omtales spesielt: idrettslag, treningssentre og det vi kaller egentrening. Videre undersøkes ...
    • Ungdomsundersøkelsen i Stavanger 2002 

      Sletten, Mira Aaboen (NOVA Rapport 4/03, Report, 2003)
      Rapporten er skrevet på oppdrag fra Stavanger kommune. Spørreundersøkelsen rapporten bygger på, ble gjennomført i mars 2002 blant elever i 8., 9. og 10. klasse i grunnskolen samt grunnkurselever i videregående skoler i ...
    • Uskyldig moro? 

      Sletten, Mira Aaboen; von Soest, Tilmann; Frøyland, Lars Roar; Torgersen, Leila; Hansen, Marianne (NOVA Rapport 18/10, Report, 2010)
      I denne rapporten presenterer vi resultatene fra en landsdekkende skolebasert ungdomsundersøkelse om pengespill og dataspill. I overkant av 8000 ungdommer i alderen 12 til 17 år fra 89 skoler deltok i spørreskjemaundersøkelsen. ...