• Forbruk av spa tjenester 

      Roos, Gun (Prosjektnotat 5-2009, Notat, 2009)
      Som et case i SIFO-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” er data på forbruk av spa tjenester fra den landsdekkende SIFO-surveyen 2008 analysert. En av fire respondenter ...
    • Forbruk og bærekraftsindikatorer – første fase 

      Throne-Holst, Harald; Stø, Eivind; Heidenstrøm, Nina (Prosjektnotat 23-2013, Notat, 2013)
      Notatet er en gjennomgang av mulige indikatorer for å studere endringer i bærekraftig forbruk i Norge Tilknyttede prosjekter Forbruk og bærekraftsindikatorer
    • Forbruk og miljø i bydelen Grefsen - Kjelsås i Oslo 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 11-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 11-2004
    • Forbrukere i bredbånds- og TV-markedet 

      Slettemeås, Dag (Report, 2008)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement og TV-tilkopling, samt DAB-tilgang i norske husstander. Det er forbrukernes egne erfaringer og opplevde problemer med ...
    • Forbrukeres digitale mestring 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 10-2009, Notat, 2009)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til PC-bruk, internettaktiviteter og internettjenester, og til problemløsing knyttet til TV og dekodere. Det er forbrukernes egne vurderinger ...
    • Forbrukeres holdning til pensjonssparing 

      Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander (Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)
      Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ...
    • Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet 

      randil; Schjøll, Alexander (Fagrapport 1-2010, Report, 2010)
      Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ...
    • Forbrukerkompetanse 2005 - 2009 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)
      Nummer: 7-2009 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Forbrukerkompetanse 2005-2009 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)
      I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ...
    • Forbrukerkompetanse 2006 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)
      Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ...
    • Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole 

      Borch, Anita; Sørebø, Øystein (Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)
      Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ...
    • Forbrukermarkedene 2012 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2013, Notat, 2013)
      The Consumer Markets Scoreboard -Making markets work for consumers. Figurrapport med sammenligninger mellom EU27 og norske markeder i 2012, og med tilbakeblikk på resultatene fra 2010 og den norske ForbrukerTilfredshetIndeksen ...
    • Forbrukerne i et globalt marked 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 16-2000, Notat, 2000)
      Dette notatet er en lett omarbeidet versjon av SIFO's søknad til Norges Forskningsråd (mai 2000) om midler til et strategisk instituttprogram på området internasjonalisering og globalisering. Søknaden nådde dessverre ikke ...
    • Forbrukernes forhold til reklame 

      Storm-Mathisen, Ardis (Prosjektnotat nr. 8 (kap.3)2014, Report, 2014)
      Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Markedsføring og forbrukerinteresser - satsingsområde
    • Forbrukernes forståelse av lokal mat 

      Vramo, Lill Margrethe; Schjøll, Alexander; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2008, Report, 2008)
      Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ...
    • Forbrukernes rolle i miljøpolitiske suksesser. Fosfatforbudet i tøyvaskemidler. Husmoraksjonen i Mjøsområdet 

      Throne-Holst, Harald (Arbeidsrapport 1-1999, Report, 1999)
      Dette er den første av flere delrapporter i prosjektet Forbrukernes roller i miljøpolitiske suksesser. Vi har her tatt for oss fremveksten av fosfatforbudet i tøyvaskemidler som vi i dag har i Norge. Forbudet ble innført ...
    • Forbrukerperspektiv på standardisering av varer og tjenester 

      Throne-Holst, Harald (Oppdragsrapport 2-2001, Report, 2001)
      Nummer: 2-2001
    • Forbruks- og livsstilsjournalistikk i NRK 

      Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis; Frugård, Marcela; Rasmussen, Terje (Fagrapport 3-2013, Report, 2013)
      Forbruks- og servicejournalistikkens oppkomst og vekst som journalistisk diskurs siden slutten av 1970-årene er et av de mest markante trekkene i norsk og vestlig journalistikk. I kjølvannet av velstandsutviklingen, ...
    • Forbruksforskning som forbrukerpolitikk 1939-1984 

      Hegnes, Jannike Wehn (Fagrapport 6-2006, Research report, 2006)
      Nummer: 6-2006
    • Forebyggende helsearbeid i kommunene. Prosessevaulering av Samhandlingsreformen 

      Løset, Gøril Kvamme; Veenstra, Marijke (NOVA Rapport 6/15, Report, 2015)
      The overall aim of the Coordination Reform, which was implemented in Norway January 1st in 2012, is to ensure that patients receive proper treatment – at the right place and right time. The reform is also anticipated to ...