• Fokus på unge brukere på krisesenter 

      Solberg, Anne (NIBR-notat 2001:111, Notat, 2001)
      Last ned gratis Studien kaster lys over hvordan barn i skolealder håndterer de betingelsene som tilbys dem mens de bor på krisesenter med moren sin. Arbeidet er en forstudie som følges opp av en mer omfattende undersøkelse. ...
    • "For å jobbe her må en være interessert i folka som bor her" 

      Danielsen, Kirsten; Engebrigtsen, Ada; Finnvold, Jon Erik (NOVA Rapport 22/11, Report, 2011)
      To work actively, in a targeted, planned manner to promote equality and prevent discrimination is an explicit objective for Norwegian authorities. To develop equal, non-discriminatory public services is an essential part ...
    • For barnas skyld 

      Engebrigtsen, Ada; Winsvold, Aina (NOVA Rapport 17/10, Report, 2010)
      Rapporten handler om hvordan man kan motivere asylsøkende barnefamilier til å returnere frivillig til hjemlandet etter endelig avslag på asylsøknaden. Frivillig retur vil i denne sammenhengen si å returnere med støtte fra ...
    • For gammel? 

      Solem, Per Erik (NOVA Rapport 4/01, Report, 2001)
      Bare én av fire menn og én av fem kvinner er i dag i arbeid helt fram til folketrygdens pensjonsalder. Dette er et resultat av en økende tidligpensjonering over mange år. Forskningen gir ikke entydige svar på hva som er ...
    • For store forventninger? 

      Bakken, Anders; Elstad, Jon Ivar (NOVA Rapport 7/12, Report, 2012)
      Dette er sluttrapporten fra et prosjekt der NOVA har vurdert hvorvidt skolereformen Kunnskapsløftet er et skritt i retning av å utjevne sosiale forskjeller i læringsutbytte. Funnene tyder ikke på at Kunnskapsløftet har ...
    • Forbruk av spa tjenester 

      Roos, Gun (Prosjektnotat 5-2009, Notat, 2009)
      Som et case i SIFO-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” er data på forbruk av spa tjenester fra den landsdekkende SIFO-surveyen 2008 analysert. En av fire respondenter ...
    • Forbruk og bærekraftsindikatorer – første fase 

      Throne-Holst, Harald; Stø, Eivind; Heidenstrøm, Nina (Prosjektnotat 23-2013, Notat, 2013)
      Notatet er en gjennomgang av mulige indikatorer for å studere endringer i bærekraftig forbruk i Norge Tilknyttede prosjekter Forbruk og bærekraftsindikatorer
    • Forbruk og miljø i bydelen Grefsen - Kjelsås i Oslo 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 11-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 11-2004
    • Forbrukere i bredbånds- og TV-markedet 

      Slettemeås, Dag (Report, 2008)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement og TV-tilkopling, samt DAB-tilgang i norske husstander. Det er forbrukernes egne erfaringer og opplevde problemer med ...
    • Forbrukeres digitale mestring 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 10-2009, Notat, 2009)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til PC-bruk, internettaktiviteter og internettjenester, og til problemløsing knyttet til TV og dekodere. Det er forbrukernes egne vurderinger ...
    • Forbrukeres holdning til pensjonssparing 

      Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander (Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)
      Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ...
    • Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet 

      randil; Schjøll, Alexander (Fagrapport 1-2010, Report, 2010)
      Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ...
    • Forbrukerkompetanse 2005 - 2009 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)
      Nummer: 7-2009 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Forbrukerkompetanse 2005-2009 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)
      I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ...
    • Forbrukerkompetanse 2006 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)
      Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ...
    • Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole 

      Borch, Anita; Sørebø, Øystein (Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)
      Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ...
    • Forbrukermarkedene 2012 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 3-2013, Notat, 2013)
      The Consumer Markets Scoreboard -Making markets work for consumers. Figurrapport med sammenligninger mellom EU27 og norske markeder i 2012, og med tilbakeblikk på resultatene fra 2010 og den norske ForbrukerTilfredshetIndeksen ...
    • Forbrukerne i et globalt marked 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 16-2000, Notat, 2000)
      Dette notatet er en lett omarbeidet versjon av SIFO's søknad til Norges Forskningsråd (mai 2000) om midler til et strategisk instituttprogram på området internasjonalisering og globalisering. Søknaden nådde dessverre ikke ...
    • Forbrukernes forhold til reklame 

      Storm-Mathisen, Ardis (Prosjektnotat nr. 8 (kap.3)2014, Report, 2014)
      Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Markedsføring og forbrukerinteresser - satsingsområde
    • Forbrukernes forståelse av lokal mat 

      Vramo, Lill Margrethe; Schjøll, Alexander; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2008, Report, 2008)
      Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ...