Blar i SIFO Rapport på forfatter "Alfnes, Frode"
-
Bærekraftig energiforbruk: Forbrukermobilitet og -fleksibilitet i strømmarkedet
Tangeland, Torvald; Alfnes, Frode; Throne-Holst, Harald; Dulsrud, Arne (SIFO-rapport;13-2022, Report, 2022)Norge og Europa har i 2022 opplevd en energikrise som har medført at kostnadene for strøm har økt betraktelig for norske husholdninger. Det er usikkert hvor lenge denne ustabiliteten med de medfølgende høye priser på strøm ... -
Dagligvareportalen og kvalitet
Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport 4-2015, Report, 2015)Matkjedeutvalget (NOU 2011:4) anbefalte at det ble utviklet et verktøy som ville gjøre det lettere for forbrukerne å sjekke vareutvalg og -kvalitet og for å kunne sammenlikne priser. I forbindelse med utviklingsarbeidet ... -
Forbrukeres holdning til pensjonssparing
Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander (Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ... -
Forbrukernes holdninger og bevissthet rundt skjult reklame i blogger og i nettbutikker
Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 4-2016, Report, 2016)Nummer: nr.4-2016 -
Kartlegging av utviklingen i butikkstruktur, dagligvareutvalg og dagligvarepriser
Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport;5, Research report, 2019-07-11)Denne utredningen ser på utviklingen i butikkstruktur, vareutvalg og priser i norsk dagligvare. Den er skrevet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Utgangspunktet er en delrapport om vareutvalg i norske og ... -
Kjøttfrie spisevaner – hva tenker forbrukerne?
Bugge, Annechen Bahr; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 14-2018, Report, 2018)I denne rapporten ser vi nærmere på betydningen av kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter i kostholdet. I hvilken grad synes norske forbrukere at kjøtt er nødvendig for å få en velsmakende, sunn, næringsrik og komplett middag? ... -
Mapping of the digital climate nudges in Nordic online grocery stores
Svarstad Ytreberg, Nora; Alfnes, Frode; Oort, Bob Eric Helmuth van (Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores how 21 Nordic online food retailers nudge their customers towards more climate-friendly food choices. We use a choice architecture taxonomy dividing the nudges into decision information, decision ... -
Når grensene mellom reklame og journalistikk blir utydelige i avisene
Tangeland, Torvald; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 16-2016, Report, 2016)Medieforbruket til norske husholdninger er i endring. En stadig større deler av mediekonsumet forflytter seg fra de tradisjonelle formatene, som papiravis, radio og TV, over på internett. Dette har skapt store utfordringer ... -
Når stordata blir Big Business
Dulsrud, Arne; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 10-2017, Report, 2017)Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ... -
Strømkunder på vandring
Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Fagrapport 4-2015, Report, 2015)Nummer: Fagrapport nr. 4-2015 -
Vareutvalg av mat og drikke i norske dagligvarebutikker
Dulsrud, Arne; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport 7-2016, Report, 2016)På oppdrag fra Forbrukerrådet har Forbruksforskningsinstituttet SIFO presentert og oppdatert nye tall knyttet til utviklingen av vareutvalget av mat og drikke i norske dagligvarebutikker – herunder sammenligning med Sverige.