• Bivirkninger ved bruk av kosmetiske produkter 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 1-2004, Report, 2004)
      Omtrent to av tre kvinner og hver annen mann rapporterer om ubehag, plage eller skade etter bruk av kosmetikk og toalettartikler. Det er svært få som per. i dag følger opp eventuelle problemer med å klage inn sine dårlige ...
    • Boligsalg og salgsmetoder 

      Stamsø, Mary Ann (Fagrapport 7-2012, Research report, 2012)
      Denne undersøkelsen av et representativt utvalg av boligselgere viser at 83 prosent benyttet eiendomsmegler gjennom hele salgsprosessen. Ni prosent solgte selv men benyttet advokat eller megler til oppgjøret, en prosent ...
    • Bondens marked etter fire år i norge 

      Vramo, Lill Margrethe; Jervell, Anne Moxnes (Oppdragsrapport 10-2007, Report, 2007)
      Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Som ...
    • Bruk av drikkevarer - hvem, hva og hvor? 

      Bye, Elin (Rapport 8-1999, Report, 1999)
      Hensikten med prosjektet er å bidra til økt kunnskap om forbruket av uli-ke drikkevarer. Bakgrunnen for dette er de til dels store endringer som har funnet sted i konsumet av de ulike drikkevarene i løpet av de senere år. ...
    • Brukeranmeldelser og ratinger. Rykteøkonomien på fremmarsj? En landsdekkende undersøkelse blant norske forbrukere 

      Slettemeås, Dag; Mainsah, Henry; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport;12-2018, Research report, 2018)
      Denne rapporten tar for seg brukeromtaler og ratinger som er sentrale tillitsmekanismer i dagens digitale markeder. Disse bidrar til å skape tillit og smører relasjonene mellom aktører som i utgangspunktet er fremmede for ...
    • Brukertilpasset tjenestekvalitet 

      Ukjent forfatter (Fagrapport 6-2003, Report, 2003)
      Avhandlingen omfatter en eksplorerende, helhetlig studie fra tjenestesektoren. Den dekker tre aktørnivåer (et styrings- og ledelsesnivå, en førstelinjen og et brukernivå) og relasjoner mellom disse. Formålet er å bidra ...
    • Bundet til mobilmasten? 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Report, 2010)
      Denne rapporten tar for seg detaljsalg av mobiltelefoner til forbrukere. Vi har kun sett på såkalte bundlede mobiltelefoner, dvs. telefoner som selges med abonnement eller på annen måte er knyttet til en bestemt operatør. ...
    • Byttemedisin? Nei, takk. En kvalitativ studie av byttenekt i legemiddelforbruket. 

      Torp, Ida Helene Dahl (Rapport;1-2020, Research report, 2020)
      I denne rapporten undersøker jeg hvorfor noen ikke ønsker å bytte til generiske legemidler når forespurt dette på apoteket ved henting av reseptpliktige medisiner. De kvalitative intervjuene studeres fra et praksisteoretisk ...
    • Bærekraftig energiforbruk: Forbrukermobilitet og -fleksibilitet i strømmarkedet 

      Tangeland, Torvald; Alfnes, Frode; Throne-Holst, Harald; Dulsrud, Arne (SIFO-rapport;13-2022, Report, 2022)
      Norge og Europa har i 2022 opplevd en energikrise som har medført at kostnadene for strøm har økt betraktelig for norske husholdninger. Det er usikkert hvor lenge denne ustabiliteten med de medfølgende høye priser på strøm ...
    • Bærekraftig matforbruk 

      Torjusen, Hanne; Vittersø, Gunnar (Rapport 11-1998, Report, 1998)
      Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan bærekraftig-hetshensyn kan forstås og praktiseres på matområdet. I rapporten diskuterer vi hvordan en kan sette sammen et kosthold i tråd med bærekraftighetshensyn. Hvilke ...
    • The consumer literacies of teenagers in virtual gaming environments 

      Mainsah, Henry; Steinnes, Kamilla Knutsen (Report;16-2020, Research report, 2020)
    • Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life 

      Borch, Anita; Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 5-2007, Report, 2007)
      Oppsummeringsrapport for det NFR-finansierte prosjektet DigiAdvent. DigiAdvent Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk Consuming digital adventure oriented media in everyday life, contents ...
    • Dagligvareportalen og kvalitet 

      Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport 4-2015, Report, 2015)
      Matkjedeutvalget (NOU 2011:4) anbefalte at det ble utviklet et verktøy som ville gjøre det lettere for forbrukerne å sjekke vareutvalg og -kvalitet og for å kunne sammenlikne priser. I forbindelse med utviklingsarbeidet ...
    • Dagligvaretilgang i ulike regioner - utvikling 1980-2000 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2001, Report, 2001)
      Nummer: 5-2001
    • Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 17-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ...
    • Delingsøkonomien i Norge 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 3-2016, Report, 2016)
      SIFO har undersøkt nordmenns erfaringer med nettbasert deling, deling i sosiale medier, bruktmarkeder på nettet og utenfor nettet og deling i nære relasjoner. Forskerne Dag Slettemeås og Ingrid Kjørstad har også undersøkt ...
    • Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst 

      Berg, Lisbet; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport nr. 9-2017, Report, 2017)
      Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner vi nå, ett og et halvt år senere, at så mange som en av tre har benyttet delingstjenester. Basert på tre indikatorer hentet ...
    • Det norske måltidsmønsteret - ideal og praksis 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (SIFO-report;2-2000, Research report, 2000)
      Dette er en studie om det norske måltidsmønsteret. Hensikten med prosjektet var å øke kunnskapen om hvilken rolle og verdi måltidet har i den moderne hverdagen. Studien har vært delt i to overordnede problemområder. På den ...
    • Digital mestring og erfaringer med tjeneste-bundling blant norske forbrukere 

      Tronud, Marianne; Slettemeås, Dag (Report, 2011)
      Nummer: 13-2011 I denne rapporten tar vi for oss forbrukernes egenerfarte opplevelser av hvordan de håndterer ulike digital oppgaver i sitt hverdagsliv. Denne egenvurderte mestringen gir en indikasjon på den digitale ...
    • Digitale medier, identitet og kjønn 

      Darbandi, Chimen (Fagrapport 2-2012, Report, 2012)
      Denne rapporten handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier i hverdagen, og er basert på forfatterens masteroppgave i sosialantropologi ved Universitet i Oslo som ble ferdigstilt våren 2011. Mastergraden ...