• Det norske måltidsmønsteret 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (Rapport 2-2000, Report, 2000)
      Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ...
    • Photophop, fillers og falske glansbilder? En studie blant ungdom om kjønn, kropp og markedsføring i sosiale medier 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Fiane; Bugge, Annechen Bahr (Rapport;3-2019, Research report, 2019)
      Denne studien undersøker hvordan kjønn og kropp framstilles i markedsføringen rettet mot ungdom på nett, hvordan ungdom opplever, påvirkes og forholder seg til dette, samt hva slags digital forbrukerkompetanse ungdommene ...
    • Spis deg sunn, slank, sterk, skjønn, smart og sexy - finnes en diett for alt? 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;4-2012, Research report, 2012-09)
      Sammendrag Denne studien er en leveranse på prosjektet HealthMeal. Possibilities and barriers for increased consumption of fish and vegetables in meals at home and outside home. En viktig målsetting i prosjektet er å ...
    • Systematisk kartlegging av reklame for usunn mat rettet mot barn og unge på tv og internett 

      Bugge, Annechen Bahr; Rosenberg, Thea Grav; Vebjørg, Tingstad (SIFO-report;9-2016, Research report, 2016)
      Hensikten med denne studien er å presentere en systematisk gjennomgang av usunn mat- og drikkereklame som vises på mediekanaler som er mye brukt av barn og unge. Resultatet er et ledd i evalueringen av MFUs bransjestyrte ...
    • Ungdoms skolematvaner. Refleksjon, reaksjon eller interaksjon? 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)
      Denne studien av ungdoms skolematvaner er en del av forskningsprosjektet YoungFood. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråds folkehelseprogram. Voksne fremstiller gjerne unge mennesker som matkulturelle opprørere. ...
    • Usunne mat- og drikkereklamer rettet mot barn 

      Rysst, Mari; Bugge, Annechen Bahr (Oppdragsrapport 5-2013, Report, 2013)
      Overraskende lite reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn De senere årene har det blitt satt stadig mer søkelys på samfunnets ansvar for å tilrettelegge for gode helsevalg. Ett av tiltakene som vurderes er å ...
    • Vegetarianisme – en studie av sosiale, praktiske og kroppslige aspekt ved å ha et helt eller delvis vegetarisk spisemønster 

      Bugge, Annechen Bahr; Henjum, Sigrun (Rapport;4-2021, Report, 2021)
      Med denne studien ønsket vi å få en bedre forståelse av hva som kjennetegner en vegetarisk identitet, samt hvordan det å ha et vegetarisk spisemønster påvirker sosiale, praktiske og kroppslige aspekter. Spørreundersøkelsen ...
    • Å nyte Norge: Hvilke mataktiviteter og -opplevelser trakter folk etter på tur og reise i Norge? 

      Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander (SIFO-rapport;7-2023, Report, 2023)
      Basert på to spørreundersøkelser, blant hhv. den norske befolkningen generelt og nordmenn som regelmessig benytter fritidsbolig, finner vi at interessen for gode mat- og måltidsopplevelser er store når man er på fritidsreiser ...
    • Å spise ute. Hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor og når? 

      Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi (SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)
      Formålet med prosjektet er å gi økt kunnskap om hvilken rolle utespising har i moderne hverdagsliv. Fra begynnelsen av 70-tallet har det vært en tredobling av folks utgifter til hotell- og restauranttjenester. Surveyen ...