Blar i SIFO Rapport på dokumenttype "Report"
Viser treff 61-80 av 261
-
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
(Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ... -
Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet
(Fagrapport 1-2010, Report, 2010)Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ... -
Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole
(Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ... -
Forbrukernes forståelse av lokal mat
(Fagrapport 1-2008, Report, 2008)Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ... -
Forbrukernes holdninger og bevissthet rundt skjult reklame i blogger og i nettbutikker
(Oppdragsrapport nr. 4-2016, Report, 2016)Nummer: nr.4-2016 -
Forbrukernes rolle i miljøpolitiske suksesser. Fosfatforbudet i tøyvaskemidler. Husmoraksjonen i Mjøsområdet
(Arbeidsrapport 1-1999, Report, 1999)Dette er den første av flere delrapporter i prosjektet Forbrukernes roller i miljøpolitiske suksesser. Vi har her tatt for oss fremveksten av fosfatforbudet i tøyvaskemidler som vi i dag har i Norge. Forbudet ble innført ... -
Forbrukerperspektiv på standardisering av varer og tjenester
(Oppdragsrapport 2-2001, Report, 2001)Nummer: 2-2001 -
Forbrukersårbarhet. Hvordan mestrer de eldre forbrukerrollen?
(Fagrapport 5-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr.5-2014 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i sårbare situasjoner -
Forbrukertilfredshet 2008
(Oppdragsrapport 3-2008, Report, 2008)På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet har SIFO beregnet en indeks som skal måle forbrukertilfredshet (FTI) i Norge. Hensikten med å rangere utvalgte markeder etter FTI-skår, er å framskaffe informasjon om ... -
Forbruks- og livsstilsjournalistikk i NRK
(Fagrapport 3-2013, Report, 2013)Forbruks- og servicejournalistikkens oppkomst og vekst som journalistisk diskurs siden slutten av 1970-årene er et av de mest markante trekkene i norsk og vestlig journalistikk. I kjølvannet av velstandsutviklingen, ... -
Forstudie om nedadgående norsk sjømatkonsum
(Oppdragsrapport nr. 5-2018, Report, 2018)I dette pilotprosjektet har vi gjennomført en studie der man ved hjelp av en mindre spørreundersøkelse, samt analyse av salgs- og forbruksstatistikker kartlegger hvilke faktorer som bidrar til at norske forbrukere spiser ... -
Fra DAB radio og reisebillett til Altinn og Facebook
(Oppdragsrapport nr. 3-2017, Report, 2017)Denne rapporten bygger videre på funn avdekket i tidligere undersøkelser gjennomført av SIFO som finner at funksjonshemmede forbrukere møter en rekke utfordringer og barrierer i de fire markedsplassene som har blitt ... -
Fra eggvendte laken til festlig lapp på baken
(Arbeidsrapport 3-2000, Report, 2000)Denne rapporten tar for seg endringer i omtalen av ulike teknikker for å økonomisere med tekstiler gjennom det 20.-århundre. Materialet til undersøkelsen består av 80 håndarbeidsbøker, samt noen tidsskrifter og dameblader. ... -
Fra kunnskap til handling
(Rapport, Report, 2017) -
Fra rent til nyvasket
(Fagrapport 2-2003, Report, 2003)Rapporten undersøker hvorfor vi vasker. Hva ønsker vi å oppnå ved å legge tøyet i vaskemaskinen? Det mest nærliggende svaret er at vi ønsker å få tøyet rent. Og sikkert er dette en del av svaret. Men det forklarer verken ... -
Fra vafler og hamburger til elghakk og hjortestek
(Fagrapport 4-2002, Report, 2002)Nummer: 4-2002 Prosjektet setter søkelyset på matkultur innen reiselivsbransjen. Vi er opptatt av hvor sentralt matkulturen står i restaurantenes og hotellenes tilbud til sine gjester, og i hvilken grad gjestene er ... -
Fremtidens matproduksjon
(Oppdragsrapport nr. 2-2017, Report, 2017)Med tanke på den oppmerksomheten bruk av genteknologi i matproduksjonen har fått i offentligheten de senere årene, var det overraskende hvor lite forskning som har vært gjort omkring forbrukernes syn på denne teknologien. ... -
Fremtidens måltidskonsepter – sunn og bærekraftig take-away
(Rapport;10-2021, Report, 2021)Formålet med prosjektet «Fremtidens måltidskonsepter» er å legge et kunnskapsgrunnlag for utvikling av sunn og næringsrik take-away. Rapporten bygger på data samlet inn ved hjelp av en spørreundersøkelse basert på webintervjuer ... -
Gårdshandel som innkjøpsaktivitet og fritidsopplevelse
(Oppdragsrapport 3-2010, Report, 2010)Formålet med denne rapporten er å undersøke omfanget og betydningen av gårdsmat og gårdshandel som et tilbud til forbrukere og ferierende turister i Norge. Rapporten diskuterer spesielt hvordan gårdshandel inngår som del ...