Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 28-47 of 329
-
Brukertilpasset tjenestekvalitet
(Fagrapport 6-2003, Report, 2003)Avhandlingen omfatter en eksplorerende, helhetlig studie fra tjenestesektoren. Den dekker tre aktørnivåer (et styrings- og ledelsesnivå, en førstelinjen og et brukernivå) og relasjoner mellom disse. Formålet er å bidra ... -
Bundet til mobilmasten?
(Report, 2010)Denne rapporten tar for seg detaljsalg av mobiltelefoner til forbrukere. Vi har kun sett på såkalte bundlede mobiltelefoner, dvs. telefoner som selges med abonnement eller på annen måte er knyttet til en bestemt operatør. ... -
Byttemedisin? Nei, takk. En kvalitativ studie av byttenekt i legemiddelforbruket.
(Rapport;1-2020, Research report, 2020)I denne rapporten undersøker jeg hvorfor noen ikke ønsker å bytte til generiske legemidler når forespurt dette på apoteket ved henting av reseptpliktige medisiner. De kvalitative intervjuene studeres fra et praksisteoretisk ... -
Bærekraftig energiforbruk: Forbrukermobilitet og -fleksibilitet i strømmarkedet
(SIFO-rapport;13-2022, Report, 2022)Norge og Europa har i 2022 opplevd en energikrise som har medført at kostnadene for strøm har økt betraktelig for norske husholdninger. Det er usikkert hvor lenge denne ustabiliteten med de medfølgende høye priser på strøm ... -
Bærekraftig matforbruk
(Rapport 11-1998, Report, 1998)Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan bærekraftig-hetshensyn kan forstås og praktiseres på matområdet. I rapporten diskuterer vi hvordan en kan sette sammen et kosthold i tråd med bærekraftighetshensyn. Hvilke ... -
The consumer literacies of teenagers in virtual gaming environments
(Report;16-2020, Research report, 2020) -
Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life
(Oppdragsrapport 5-2007, Report, 2007)Oppsummeringsrapport for det NFR-finansierte prosjektet DigiAdvent. DigiAdvent Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk Consuming digital adventure oriented media in everyday life, contents ... -
Dagligvareportalen og kvalitet
(Oppdragsrapport 4-2015, Report, 2015)Matkjedeutvalget (NOU 2011:4) anbefalte at det ble utviklet et verktøy som ville gjøre det lettere for forbrukerne å sjekke vareutvalg og -kvalitet og for å kunne sammenlikne priser. I forbindelse med utviklingsarbeidet ... -
Dagligvaretilgang i ulike regioner - utvikling 1980-2000
(Oppdragsrapport 5-2001, Report, 2001)Nummer: 5-2001 -
Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge
(Oppdragsrapport nr. 17-2016, Report, 2016)Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ... -
Delingsøkonomien i Norge
(Oppdragsrapport 3-2016, Report, 2016)SIFO har undersøkt nordmenns erfaringer med nettbasert deling, deling i sosiale medier, bruktmarkeder på nettet og utenfor nettet og deling i nære relasjoner. Forskerne Dag Slettemeås og Ingrid Kjørstad har også undersøkt ... -
Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst
(Oppdragsrapport nr. 9-2017, Report, 2017)Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner vi nå, ett og et halvt år senere, at så mange som en av tre har benyttet delingstjenester. Basert på tre indikatorer hentet ... -
Det norske måltidsmønsteret - ideal og praksis
(SIFO-report;2-2000, Research report, 2000)Dette er en studie om det norske måltidsmønsteret. Hensikten med prosjektet var å øke kunnskapen om hvilken rolle og verdi måltidet har i den moderne hverdagen. Studien har vært delt i to overordnede problemområder. På den ... -
Digital mestring og erfaringer med tjeneste-bundling blant norske forbrukere
(Report, 2011)Nummer: 13-2011 I denne rapporten tar vi for oss forbrukernes egenerfarte opplevelser av hvordan de håndterer ulike digital oppgaver i sitt hverdagsliv. Denne egenvurderte mestringen gir en indikasjon på den digitale ... -
Digitale medier, identitet og kjønn
(Fagrapport 2-2012, Report, 2012)Denne rapporten handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier i hverdagen, og er basert på forfatterens masteroppgave i sosialantropologi ved Universitet i Oslo som ble ferdigstilt våren 2011. Mastergraden ... -
Digitalt koronaliv 2020: Norske husstanders digitale håndtering av koronapandemien
(Rapport;7-2020, Research report, 2020)I denne rapporten har vi gjort analyser basert på en landsdekkende survey om «digitalt koronaliv». Dette gir oss et øyeblikksbilde av hvordan den norske befolkningen har opplevd og håndtert koronakrisen i den første fasen ... -
Diversity in food culture and consumption patterns. Survey results from seven European countries
(Report;6-2022, Report, 2022)In this report we have mapped diversity in food consumption in Europe with a view to organic, sustainable and local food, based on a survey with more than 15 000 respondents from Germany, Italy, Norway, Poland, the UK, ... -
Dream homes
(Fagrapport 1-2009, Research report, 2009)Rapporten undersøker de individuelle etableringene av norske fritidsboliger i området rundt Natal i Brasil. Mange ferierende nordmenn har etablert seg for korte, men repetitive perioder i Brasil. Denne rapporten søker å ... -
Dress med press – En studie av mannlig klesbruk i stortingssalen
(Fagrapport 7-2004, Report, 2004)Dressbruk er i dag ikke pålagt de mannlige stortingsrepresentantene. Forfatteren diskuterer derfor hvorfor de mannlige stortingsrepresentantene mener dress er naturlig i stortingssalen på Stortinget. Dressbruk er i dag ...