• Bundet til mobilmasten? 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Report, 2010)
      Denne rapporten tar for seg detaljsalg av mobiltelefoner til forbrukere. Vi har kun sett på såkalte bundlede mobiltelefoner, dvs. telefoner som selges med abonnement eller på annen måte er knyttet til en bestemt operatør. ...
    • Eksponering for markedsføring av usunn mat og drikke. Reklame rettet mot barn og unge i sosiale medier 

      Tangen, Hanna Seglem; Schjøll, Alexander (SIFO-rapport;14-2023, Report, 2023)
      Nylig ble det flertall på Stortinget for et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge, samt forhøyet aldersgrense for kjøp av energidrikk. Forskning viser at markedsføring av mat og drikke med ...
    • En bolig til besvær? Konflikter ved kjøp av brukt bolig i Norge 

      Schjøll, Alexander; Thorjussen, Christian B. Holth (Rapport;16-2019, Research report, 2019)
      Vi benytter en spørreundersøkelse til å si noe om kunnskap om regelverket rundt kjøp av brukte boliger. Spesielt ønsker vi å si noe om konfliktnivået. Vi finner at kunnskapen om regelverket er mangelfull. Vi finner at én ...
    • En fargerik merkedag. Halloween i Norge i det 21. århundret 

      Amilien, Virginie; Schjøll, Alexander (Working paper, 2019)
      I korte trekk kan vi oppsummere den norske halloween-feiringen i 2018 med følgende punkter:  Ca. 1/3 av befolkningen feiret halloween i 2018, mot under en 1/5 i 2011 og 2012.  69 % av de familier med hjemmeboende barn ...
    • Endring i åpningstider i dagligvaremarkedet 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2016, Working paper, 2016)
      Prosjektnotat nr. 2-2016
    • Endring i butikkstruktur og handlemønster i norsk dagligvarehandel 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat 1-2012, Notat, 2012)
      Antall dagligvarebutikker har gått ned fra år 2000 til 2010, men med noe svakere nedgang de siste årene. Antall kjøpesentre har økt, og kjøpesentrene har blitt større. Økningen i omsetning pr. kjøpesenter er i ferd med å ...
    • Forbrukeres forhold til åpenhetsloven. En spørreundersøkelse 

      Borch, Anita; Schjøll, Alexander (SIFO-rapport;10-2024, Report, 2024)
      Åpenhetsloven ble iverksatt 1. juli 2022 med mål om å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og tjenester. Forbrukeres bruk av ...
    • Forbrukeres holdning til pensjonssparing 

      Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander (Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)
      Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ...
    • Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Fagrapport 1-2010, Report, 2010)
      Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ...
    • Forbrukernes forståelse av lokal mat 

      Vramo, Lill Margrethe; Schjøll, Alexander; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2008, Report, 2008)
      Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ...
    • Forbrukernes holdninger og bevissthet rundt skjult reklame i blogger og i nettbutikker 

      Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 4-2016, Report, 2016)
      Nummer: nr.4-2016
    • Forbrukernes utfordringer i dagligvaremarkedet 

      Jacobsen, Eivind; Schjøll, Alexander (Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 3/4, Notat, 2018)
      Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ...
    • Fornuftig og forført. En forbruksstudie av Black Friday i Norge 

      Dulsrud, Arne; Schjøll, Alexander (Rapport;10-2019, Research report, 2019)
      Ved hjelp av representativ spørreundersøkelse blant nordmenn utført like etter Black Friday i 2018 finner vi at 36 % handlet denne dagen. Median beløp man handlet for var 1 835 kr. Det er primært de unge som handlet. Kvinner ...
    • Forstudie om nedadgående norsk sjømatkonsum 

      Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander (Oppdragsrapport nr. 5-2018, Report, 2018)
      I dette pilotprosjektet har vi gjennomført en studie der man ved hjelp av en mindre spørreundersøkelse, samt analyse av salgs- og forbruksstatistikker kartlegger hvilke faktorer som bidrar til at norske forbrukere spiser ...
    • Fra kunnskap til handling 

      Karevold, Knut Ivar; Bugge, Annechen Bahr; Ueland, Øydis; Slapø, Helena; Schjøll, Alexander; Rosenberg, Thea Grav; Grini, Ida S.; Hertel, Jens Kristoffer; Mathisen, Linda; Lekhal, Samira (Rapport, Report, 2017)
    • Gårdshandel som innkjøpsaktivitet og fritidsopplevelse 

      Schjøll, Alexander; Vittersø, Gunnar (Oppdragsrapport 3-2010, Report, 2010)
      Formålet med denne rapporten er å undersøke omfanget og betydningen av gårdsmat og gårdshandel som et tilbud til forbrukere og ferierende turister i Norge. Rapporten diskuterer spesielt hvordan gårdshandel inngår som del ...
    • Holdninger til fiskevelferd og norsk oppdrettslaks i Tyskland 

      Tangen, Hanna Seglem; Sørsdal, Sofie; Schjøll, Alexander (SIFO-notat;6-2024, Report, 2024)
      Notatet viser tyske forbrukeres holdninger til norsk oppdrettslaks gjennom en spørreundersøkelse. Vi finner at tyskere flest spiser generelt lite fisk og sjømat. Det er menn, de med høyere utdanning, de med høyere inntekt ...
    • Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat? 

      Uldahl, Maria; Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander (SIFO-rapport;6-2023, Report, 2023)
      Gjennom en spørreundersøkelse blant nordmenn finner vi at de fleste mener at fisk smaker godt. Vi finner videre at det er vanlig å spise fisk/sjømat til middag 1-2 ganger i uken. Dvs. det spises mindre fisk enn anbefalingene ...
    • Jul – pynt, gaver, klær og mat 

      Bugge, Annechen Bahr; Klepp, Ingun Grimstad; Borch, Anita; Schjøll, Alexander; Laitala, Kirsi; Haugrønning, Vilde (Rapport;12-2019, Research report, 2019)
      I denne rapporten er det sett nærmere på hvilken betydning og rolle pynt, gaver, klær og mat har i juleritualet. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at hvordan vi feirer jul er preget av stabilitet og relativt små ...
    • Kartlegging av utviklingen i butikkstruktur, dagligvareutvalg og dagligvarepriser 

      Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport;5, Research report, 2019-07-11)
      Denne utredningen ser på utviklingen i butikkstruktur, vareutvalg og priser i norsk dagligvare. Den er skrevet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Utgangspunktet er en delrapport om vareutvalg i norske og ...