Færre menn enn kvinner fullfører kvinnedominerte profesjonsutdanninger
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2020-08-24Metadata
Show full item recordCollections
- SPS - Documents [433]
Original version
Abrahamsen BA. Færre menn enn kvinner fullfører kvinnedominerte profesjonsutdanninger. Tidsskrift for samfunnsforskning. 2020;61(3):241-254 https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2020-03-03Abstract
Mannlige studenter på kvinnedominerte profesjonsutdanninger fullfører i mindre grad utdanningen enn sine kvinnelige medstudenter. I artikkelen belyser jeg om kjønnsforskjellene har sammenheng med at menn har dårligere forutsetninger enn kvinner for å gjennomføre utdanningen. Studien viser at mannlige studenter både har svakere karaktersnitt fra videregående skole og er mindre faglig interessert enn kvinnelige studenter, men resultatene tyder likevel
på at høyere karakterer ikke ville ha økt gjennomføringsraten for menn. Et overraskende funn er nemlig at det ikke
er sammenheng mellom karakterer fra videregående skole og gjennomføring blant mannlige studenter. Dette tyder
på at det er andre grunner enn mangel på mestring som gjør at mange mannlige studenter ikke fullfører en kvinnedominert profesjonsutdanning. Derimot synes høy alder å øke sjansen for at mannlige studenter gjennomfører studiet.
For kvinner er det motsatt; alder har liten betydning, mens gode karakterer har en klart positiv sammenheng med
fullføring. Resultatene kan gi innspill til debatten om opptakskravene til korte praksisinnrettede profesjonsutdanninger. Male students are more likely than female students not to complete a female-dominated professional education. The study investigates whether the gender gap in completion rates reflects poorer background characteristics among men. The results show that men have less interest in the study compared to women, as well as weaker grades from high school. A surprising finding is that high-school grades do not affect men’s completion. Consequently, men’s non-completion in a female dominated professional education can have other causes than failure to master the study. However, high age is positive for men’s study completion. For women, it is the opposite. While age does not relate to women’s study completion, good grades increase their completion rate. The results may provide input into the debate
on the admission requirements for practice-oriented professional education.