Selvregulert læring og bruk av læringsbrett
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9191Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Skolen skal sørge for å ruste elevene til å møte et samfunn i stadig utvikling. Elevenes evne til å tilegne seg kunnskap vil være viktig når samfunnet preges av kompleksitet og hurtige endringer, og skolen må derfor legge grunnlaget for læring hele livet.
Selvregulert læring har blitt et viktig område innen utdanningsforskning og henger sammen med det at elever skal lære å lære. I teorier om selvregulert læring beskrives ferdigheter som skal hjelpe elever med å ta kontroll over egne læringsprosesser. Parallelt med dette foregår en utvikling der stadig flere norske skoler innfører 1:1 dekning av digitale enheter. Bakgrunnen for vår studie ligger i krysningspunktet mellom det økende fokuset på elevenes kompetanse i å lære og utviklingen bruk av teknologi har i norske klasserom. Vi har stilt oss spørsmålet:
Hvordan bruker lærere læringsbrett på måter som legger til rette for utvikling av selvregulert læring?
Gjennom en kvalitativ tilnærming har vi samlet inn data ved å intervjue fem lærere, som alle jobber ved teknologirike skoler hvor elevene har hvert sitt læringsbrett. Hensikten med intervjuene har vært å få fram lærernes erfaringer og beskrivelser av hvordan læringsbrett kan tas i bruk i arbeidet med å tilrettelegge for utvikling av selvregulert læring. Vi diskuterer eksemplene fra våre informanters undervisningspraksis og undersøker om dette er eksempler som stemmer overens med det teorien sier om hvordan lærere kan fremme selvregulert læring hos elevene.
Undersøkelsen viser at lærernes bruk av læringsbrett byr på både innovasjon og effektivisering av undervisningsmetoder som kan bidra til at elever får utvikle de ferdigheter selvregulert læring krever. Et eksempel er mulighetene læringsbrettet gir for å legge til rette for åpne oppgaver slik at elevene får øvelse i strategisk planlegging. Et annet eksempel er hvordan bruk av lyd- og videopptak åpner opp for nye metoder for egenvurdering. Vi har ikke grunnlag for å hevde at læringsbrett verken er nødvendig eller er det best egnede verktøyet til å fremme selvregulert læring, men mener funnene våre kan være et bidrag i å belyse læreres bruk av teknologi i forbindelse med elevers utvikling av selvregulert læring. Our schools are required to make students prepared for a rapidly changing society. The
students’ ability to acquire knowledge is essential as our society faces complexity and
continuous change. School must provide the foundation for lifelong learning.
Self-regulated learning has become an important field within educational research and is
closely linked to teaching students how to learn. Theory on self-regulated learning describes
skills that will help students control their own learning processes. Simultaneously, a growing
number of schools provide each student with a personal digital device. Our study is set to
explore how the increased focus on the students’ competence in how to learn merges with the
use of technology in Norwegian classrooms. Thus, we ask the question:
How do teachers use learning tablets in ways that facilitates development for self-regulated
learning?
Choosing a qualitative approach, we have collected data by interviewing five teachers, all of
whom work at technology-rich schools where students each have their own learning tablet.
The goal of the interviews has been to gather the teachers’ experiences and opinions on how
learning tablets can be useful in facilitating the development of self-regulated learning. Based
on self-regulation theory, we discuss our data to find evidence of practises that support the
development of self-regulated learning.
Our findings show that the teachers' use of learning tablets offers both innovation and
streamlining of teaching methods that can help students develop the skills that self-regulated
learning requires.
One example is the opportunities the learning tablet provides for facilitating more open
assignments so that students can practice strategic planning. Another example is how the use
of audio and video recordings provides new methods for self-assessment. We do not have the
evidence to claim that learning tablets are neither necessary nor the most appropriate tool to
promote self-regulated learning. Still our findings may be helpful in elucidating how teachers
use technology to support the development of self-regulated learning as a skill among
students.
Beskrivelse
Master i IKT-støttet læring