Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÆsøy, Knut Ove
dc.contributor.authorDjærff, Tetyana
dc.date.accessioned2020-11-05T15:11:43Z
dc.date.available2020-11-05T15:11:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9183
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er utvikling og samspill av begrepene danning og læring i de norske læreplanene i de siste 50 årene. Oppgaven undersøker innholdet i begrepene danning og læring i de generelle delene av Mønsterplan av 1974 (M74), Mønsterplan av 1987 (M87), Læreplaner av 1997 (L97), Læreplaner av 2006 (LK06) og den overordnede delen av Fagfornyelsen – nye læreplaner 2020. Gjennom innholdsanalyse i historisk-politisk perspektiv med en hermeneutisk tilnærming utforskes historisk utvikling, innhold og utforming av begrepene i læreplanene og hvordan de griper inn i hverandre. Den historiske utviklingen av begrepene danning, læring, moderne teoretisk tenkning om innhold i begrepene, forståelse av danning av Erling Lars Dale, forståelse av læring av Knud Illeris, læreplantenkning og historisk utvikling av norsk skolepolitikk i den globale konteksten utgjør et grunnlag for analysen. Begrepene danning og læring er kategorisert i hovedkategorier, underkategorier og komponenter, som representerer begrepsinnhold. Analysen viser utviklingen av innhold for hver av kategoriene og komponentene og hvordan de griper inn i hverandre. Utviklingen drøftes for hver komponent i historisk-politisk kontekst for å forstå hva som fremmet forandring og utforming av begrepene. Analysen viser at innholdet i begrepene er i stabil positiv utvikling. Komponentene og dimensjonene i begrepene er representert i alle analysedokumentene, og forandringene i innhold skjer i tråd med forandringene i pedagogisk tenkning, kunnskapskrav og den historisk-politiske samfunnsutviklingen. Begrepene har tette forbindelser til hverandre, og komponentene og kategoriene griper inn i hverandre. Noen tendenser i begrepenes innhold vekker spesiell oppmerksomhet. Underkategorien forståelse i danningsinnhold viser tendenser til forandringer i lys av begrepet kompetanse i L97 og LK06. «Livslang læring» som en aktiv komponent i læringsinnhold viser seg tydelig i M74, ble avdempet i M87, L97, LK06 og understrekes i Fagfornyelsen. Faglig kunnskap og faglig læring er avdempede komponenter i M74 og i M87, men vektlegges i L97, LK06 og I Fagfornyelsen.en
dc.description.abstractThe theme of this master's thesis is the development and interaction of the concepts of formation (Bildung, education) and learning in the Norwegian curricula during the last 50 years. The thesis examines the content of the concepts formation and learning in the general sections of the National Curriculum 1974 (M74), National Curriculum 1987 (M87), National Curriculum 1997 (L97), National Curriculum 2006 (LK06) and the superordinated part of the New National Curriculum 2020. Through a content analysis in a historical-political perspective with a hermeneutic approach , the historical development, content and formulation of the concepts in the curricula and how they intervene, are explored. The historical development of the concepts of formation, education, modern theoretical thinking about content in the concepts, understanding of formation by Erling Lars Dale, understanding of learning by Knud Illeris, curriculum thinking and historical development of Norwegian school policy in the global context, form the basis for this analysis. The terms formation and learning are categorized into main categories, subcategories and components, which represent conceptual content. The analysis shows the development of content for each of the categories and components and how they intervene with each other. The development is discussed for each component in the historical-political context to understand what promoted change and design of the concepts. The analysis shows that the content of the concepts is in consistent positive development. The components and dimensions of the concepts are represented in all the analysis documents, and the changes in content take place in line with the changes in educational thinking, knowledge requirements and historical-political social development. The terms have close links to one another, and the components and categories intervene with each other. Some trends in the content of the concepts attract special attention. The subcategory understanding in formation content shows trends for changes in light of the concept of competence in L97 and LK06. "Lifelong learning" as an active component of learning content is evident in M74, was subdued in M87, L97, LK06 and emphasized in the Curriculum 2020. Subject knowledge and learning are subdued components in M74 and in M87, but are emphasized in L97, LK06 and in the Curriculum 2020.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectLæreplaneren
dc.subjectDanningen
dc.subjectLæringen
dc.subjectPedagogikken
dc.subjectSkolepolitikken
dc.titleUtvikling og samspill av begrepene danning og læring i norske læreplaneren
dc.title.alternativeDevelopment and interaction of the concepts formation and learning in Norwegian curriculaen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel