dc.contributor.advisor | Skundberg, Øystein | |
dc.contributor.author | Olsen, Anne Lise | |
dc.date.accessioned | 2020-11-04T09:29:34Z | |
dc.date.available | 2020-11-04T09:29:34Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9173 | |
dc.description | Master i skolerettet utdanningsvitenskap | en |
dc.description.abstract | Tema i denne masteroppgaven er lesbiske, homofile og transpersoners opplevelse av
kroppsøvingsfaget. Nærmere bestemt hvilke tanker og refleksjoner to lesbiske, to homofile og
to transpersoner i den videregående skolen har i møte med kroppsøvingsfaget. Disse tankene,
refleksjonene og erfaringene danner grunnlaget for oppgavens resultat. I denne oppgaven har
jeg benyttet en kvalitativ metode, i form av intervjuer for å innhente informasjon og data.
Denne informasjonen har dannet grunnlaget for datamaterialet som videre vil svare på min
problemstilling. Informantene har jeg innhentet ved å benytte meg av snøball-metoden.
Tidligere forskning tilsier at holdninger til LHBTQ-personer har blitt mer positive, og at
denne minoriteten i større grad er akseptert i dagens samfunn (Barne-, ungdoms- og
familiedirektoratet [Bufdir], 2019a). I denne oppgaven vil jeg spesifikt gå nærmere inn på
lesbiske, homofile og transpersoner (LHT). Bakgrunnen for denne begrensningen er at jeg var
interessert i å forske på tvers av seksuell legning og kjønnsidentitet. Vi blir i dag mer
eksponert for LHT-personer gjennom blant annet filmer, reklamer, bøker og sosiale medier,
noe som i stor grad kan bidra til normalisering og akseptering av denne minoriteten. Til tross
for dette viser forskning at LHT-personer til stadighet fremdeles utsettes for trakassering og
mobbing i skolesammenheng. Begrepet «Jævla homo» er kjent som det mest brukte
skjellsordet i dagens skole (Bufdir, 2018b).
Kroppsøvingsfaget skiller seg fra de andre fagene i skolen, ved at kroppen skal være senteret
for læring. Faget inkluderer også ulike arenaer, som blant annet garderobe med skifting og
dusjing etter endt time. Informantene trekker frem garderobesituasjonen som et at de mest
utfordrende aspektene ved kroppsøvingsfaget, fordi det blant annet foreligger en rekke myter
og fordommer med tanke på lesbiske, homofile og transpersoners seksuelle legning og
kjønnsidentitet. Disse mytene og fordommene kan bidra til usikkerhet rundt egen identitet og
selvfølelse. Med andre ord er et av hovedfunnene i denne masteroppgaven at samtlige av
informantene opplevde ubehag og/eller utfordring med tanke på garderobesituasjonen i
kroppsøvingsfaget. Dette stemmer overens med mine egne tanker og erfaringer som lesbisk
fra videregående skole i forkant av dette forskningsprosjektet.
Resultatene i denne masteroppgaven indikerer at det kan være utfordrende og vanskelig å
danne et inkluderende kroppsøvingsmiljø for LHT-elever. Bakgrunnen for dette er ofte fordi
disse elevene, foruten om transelever, ikke deler deres seksuelle legning med lærere eller andre ansatte i skolen. Likevel er skolen pliktig å tilrettelegge for alle elever ut fra deres forutsetninger og behov. De lesbiske og homofile informantene begrunner mangel på informasjon om seksuell legning til lærere og elever, med at det ikke er noe behov for spesiell
tilrettelegging i undervisningssammenheng. | en |
dc.description.abstract | The topic for this thesis is how lesbians, homosexuals and transgenders experience physical
education (PE). Past research indicates how perceptions of LHBTQ-people - including
lesbians, homosexuals and transgenders (LHT) - has become increasingly positive, and how
the acceptance of this minority thus has grown (Bufdir, 2019a). Among others, society is
more exposed to people identifying as LHT through movies, commercials, books, and on
social media, which contributes to the normalization and acceptance of this group. Despite
this, research also shows how LHT-people are still subjected to harassment and violence, and
how expressions like «you fucking faggot» are commonly used in today’s school environment
(Bufdir, 2018b).
As such, this thesis aims to discover the thoughts, reflections and experiences from two
lesbians, two homosexuals and two transgenders regarding PE in upper secondary school. The
six research participants were located using the snowball-technique, while a qualitative
research method in terms of interview were applied to collect their thoughts and reflections.
This data creates the foundation for the presented results, and ultimately, a respond to the
research problem.
As for PE, this subject is what differentiates the most compared to other school classes in that
it is the body that is the centre for learning. PE also relates to multiple arenas, including the
changing rooms, which is substantially different from traditional classroom education. The
changing room situation is also highlighted by the research participants as one of the most
challenging aspects of PE. This relates back to prejudice about lesbians, homosexuals, and
transgenders sexual orientations and gender identity, which can cause uncertainty and affect
self-esteem. One of the main findings in this thesis thus relates to how each of the research
participants expressed to have experiences discomfort or challenges when it came to the
changing rooms. This is also consistent with personal experiences as a lesbian in upper
secondary school, prior to this research project.
The thesis’ general results thus show how it can be challenging to create an environment for
inclusion in PE for those who do not share the same sexual orientation as the majority of
teachers and classmates. Even so, the school is required to facilitate to accommodate all
students, based on their prerequisites and needs. Several of the research participants highlights how increased knowledge about various sexual orientations and gender identities among
teachers and students can be a good initiative for inclusion. However, the students have never
felt the need for special treatment during class. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | Seksuelle legninger | en |
dc.subject | Kjønnsidentiteter | en |
dc.subject | Fenomenologi | en |
dc.subject | Kroppsøving | en |
dc.subject | Heteronormativitet | en |
dc.subject | Hegemonisk maskulinitet | en |
dc.subject | Inkludering | en |
dc.subject | Skolemiljøer | en |
dc.subject | Sexual orientations | en |
dc.subject | Gender identities | en |
dc.subject | Phenomenology | en |
dc.subject | Physical education | en |
dc.subject | Heteronormativity | en |
dc.subject | Hegemonic masculinity | en |
dc.subject | Inclusion | en |
dc.subject | School environments | en |
dc.subject | LHBTQ | en |
dc.title | En kvalitativ studie om lesbiske, homofile og transpersoners opplevelser i kroppsøvingsfaget i den videregående skolen | en |
dc.title.alternative | A qualitative study of lesbians, homosexuals and transgenders experiences in PE | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |