Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmestad, Bjørn
dc.contributor.authorLøken, Marie Vellesen
dc.date.accessioned2020-11-04T08:24:35Z
dc.date.available2020-11-04T08:24:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9167
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractGjennom kvantitativ metode søker oppgaven å undersøke forskningsspørsmålet «Hva har økt lærertetthet å si for elevenes prestasjoner i matematikk?». Jeg undersøker om det er en sammenheng mellom ungdomsskoleelevers prestasjoner i matematikk og målet jeg bruker på lærertetthet, gruppestørrelse 2, i årene 2009-2019 med bruk av longitudinale data fra Skoleporten. Analysene er gjort ved bruk av regresjonsmetodene OLS og fasteffekt. Mitt hovedbidrag til forskningsfeltet er at det i Norge ikke tidligere er gjort noen fasteffektanalyse på sammenhengen mellom elevers prestasjoner og lærertetthet med bruk av gruppestørrelse 2. Det er heller ikke tidligere gjennomført noe longitudinal forskning på gruppestørrelse 2. Hovedfunnet fra analysene er at jeg aldri finner signifikant positiv effekt av økt lærertetthet i ordinær undervisning på elevers prestasjoner. Dette er i samsvar med tidligere norsk forskning på økt lærertetthet. Derimot finner jeg signifikant negative effekter av økt lærertetthet i flere av analysene, spesielt for skoler med gruppestørrelse over medianen på 18,3 elever. Jeg finner også at økt lærertetthet er mer negativt for elever med lav støtte hjemmefra. I oppgaven diskuterer jeg først i detalj hvordan funnene mine relateres til internasjonal og norsk relevant forskning. Deretter drøfter jeg implikasjoner av de ulike funnene for politikkutformingen i skolen og matematikkundervisningen.en
dc.description.abstractThis thesis uses a quantitative method to explore the research question “Does higher teacher density affect student achievements in mathematics?”. In the thesis I investigate whether there is a correlation between secondary school student’s achievements in mathematics and the variable for teacher density, “gruppestørrelse 2”. The thesis is based on longitudinal data from “Skoleporten” from 2009-2019. The analyses use OLS regression methods and fixed effect regressions. My contribution to the research field is first of all that no previous study has investigated the connection between student achievements and “gruppestørrelse 2” using fixed effect analyses. Secondly, no longitudinal research on “gruppestørrelse 2” has been conducted before. The results show that I never find positive significant effects of higher teacher density. This complies with previous Norwegian research on increased teacher density. In several of the analysis I find a significant negative effect of increased teacher density, especially for average group size over a median of 18,3 students. I also find that increased teacher density is more negative for students with low support from home. In the discussion I consider these findings and how they relate to relevant Norwegian and international research. In addition, I look at the implications of the findings for school politics and teaching mathematics.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectGruppestørrelseren
dc.subjectGruppestørrelse 2en
dc.subjectLærertettheten
dc.subjectPrestasjoneren
dc.subjectMatematikken
dc.subjectFasteffekteren
dc.subjectFasteffektmetoderen
dc.subjectLongitudinale dataen
dc.subjectLongitudinale studieren
dc.titleEffekter av økt lærertetthet på elevers matematikkprestasjoner i ungdomsskolenen
dc.title.alternativeEffects of increased teacher density on students’ mathematics achievements in secondary schoolen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel