Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHitching, George Harry
dc.contributor.authorSmith, Tobias Aktander
dc.date.accessioned2020-10-30T08:14:41Z
dc.date.available2020-10-30T08:14:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9153
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om tilpasning av opplæringen for elever med matematikkvansker. Målet med prosjektet er å undersøke hvordan pedagoger bruker kartlegging, vurdering og undervisningskunnskap for å tilrettelegge undervisning for elever med matematikkvansker. Elever med matematikkvansker forstås uti fra en vid definisjon i dette prosjektet. Dette innebærer at tilpasningene pedagogene gjør ses i forbindelse med elevenes matematikkvansker, uavhengig av vanskenes kjennetegn og årsak. For å belyse dette har jeg valgt følgende problemstilling; Hvilke erfaringer har lærere og spesialpedagoger med å tilpasse undervisning (ved hjelp av kartlegging, vurdering og undervisningskunnskap) for elever med matematikkvansker? Kvalitativ forskningsmetode gir datagrunnlaget i prosjektet, det er brukt både ikke-deltagende observasjon og semistrukturert intervju som metode. Informantene består av fire faglærere i matematikk og en spesialpedagog, alle fra ungdomsskoler i Oslo. Samtlige har erfaringer med undervisning av elever med matematikkvansker. Pedagogenes erfaringer legger grunnlaget for analyse/tolkning, og diskuteres opp mot relevant teori. Resultatene fra prosjektet antyder at faglærerne i stor grad kartlegger ved hjelp av statiske kartleggingsmetoder, mens spesialpedagogen hovedsakelig bruker dynamiske kartleggings-metoder. Det fremsto også et skille mellom lærere og spesialpedagog når det kommer til vurdering, da spesialpedagogen oppga å ikke delta i karaktersetting av elevene. Samtlige av informantene bruker ulike vurderingsformer for å evaluere elevenes kompetanse, men de vektlegger hvordan vurderingen foregår noe ulikt. Dette kommer til uttrykk ved at skriftlige prøver får forrang fremfor andre vurderingssituasjoner hos noen av informantene. Studien viser videre at informantene bruker mange varierte metoder for å tilpasse undervisning for elever med matematikkvansker. De beskriver tilpasning for elever med matematikkvansker relatert til fremstilling av matematikken, hvor utfordrende oppgavene er, hvordan språk brukes i undervisningen og hvordan de skaper et støttende og trygt miljø. Prosjektet belyser i tillegg til selve problemstillingen hvordan informantene erfarer det at elever mottar undervisning utenfor rammen av den ordinære undervisningen, hvilke ressurser lærere ønsker seg, samt hvordan pedagogene opplever å vurdere elever som mottar deler av sin matematikkundervisning av andre enn dem selv.en
dc.description.abstractThis assignment is about differentiation of instruction for students with math difficulties. The aim of the project is to investigate how educators use screening, assessment and content knowledge for teaching, when facilitating their teaching for students with mathematics difficulties. This project uses a broad definition of students with mathematics difficulties. This means that the differentiation the pedagogues make are seen in connection with the mathematics difficulties of the students, regardless of the characteristics and causes of the difficulties. This master thesis seeks to illustrate this with the following issues; What experiences do teachers and special educators have with differentiation of instruction (using screening, assessment and content knowledge for teaching) for students with math difficulties? A qualitative research method provides the data basis for the project, both non-participant observation and semi-structured interview are used as methods. The informants consist of four teachers of mathematics and one special educator, all from secondary schools in Oslo. All informants have experiences with teaching students with mathematics difficulties. The educators' experiences lay the foundation for analysis/interpretation and are discussed with relevant theory. The results of the project suggest a tendency that the mathematics teachers use static screening methods, and that the special educator mainly uses dynamic screening methods. It appeared a distinction between teachers and special education when it came to assessment, as the special education teacher stated not to participate in the grading of the pupils. All the informants use different forms of assessment to evaluate the students' competence, but they emphasize how the assessment takes place somewhat differently. This is reflected in the fact that written tests take precedence over other assessment situations for some of the informants. The study further shows that the informants use many different methods to differentiate teaching for students with mathematics difficulties. They describe differentiation to students with mathematics difficulties related to the preparation of mathematics, how challenging the tasks are, how language is used in teaching and how they create a supportive and safe environment.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectMatematikkvanskeren
dc.subjectTilpasningeren
dc.subjectVurderingeren
dc.subjectKartleggingeren
dc.subjectUndervisningskunnskaperen
dc.title"Vi kan løfte 1erne til 2ere, 5erne til 6ere og få skolevegrerne tilbake". En kvalitativ studie av læreres erfaringer med tilpasning av opplæringen for elever med matematikkvanskeren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel