Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjøstvedt, Anders Granås
dc.contributor.authorKydland, Miriam
dc.date.accessioned2020-10-29T15:42:05Z
dc.date.available2020-10-29T15:42:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9150
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDenne oppgaven inngår som en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Masteravhandlingen tar for seg skoleturer til tidligere døds- og konsentrasjonsleirer i regi av Aktive Fredsreiser. Disse skoleturene har blitt svært populære i Norge i løpet av 2000-tallet (Kverndokk, 2007). Studiens formål har vært å undersøke hva som forventes at elevene skal erfare på en slik skoletur. Med bakgrunn i dette er studien basert på følgende problemstilling: «Hva forventes det at norske ungdomsskoleelever sitter igjen med etter en skoletur til tidligere døds- og konsentrasjonsleirer, og gjenspeiler elevenes erfaringer forventingene?» For å belyse problemstillingen har jeg brukt forskningsintervjuer og digital spørreundersøkelse som metodisk tilnærming. Jeg har intervjuet seks informanter som arbeidet ved samme ungdomsskole, og gjennomført to digitale spørreundersøkelser med elevene ved samme skole – både før og etter skoleturen. Datamaterialet presenteres i lys av teori om Holocaust i skolen og skoletur som læringsarena. Resultatene i studien viser at det er flere forventinger til hva elevene skal oppleve på skoleturen, og disse forventingene kommer fra både lærere, organisasjonen Aktive Fredsreiser, elevene selv og nærmiljøet elevene bor i. Forventingene omhandler holdningsskapende arbeid, det sosiale, og elevenes læringsutbytte. Forskningsprosjektet har belyst hva som forventes av elevene og elevenes egne erfaringer av turen. Målet med studien har vært å gi innsikt og økt kunnskap om dette temaet. Resultatene av studien viser at mange av erfaringene elevene gjør seg, samsvarer med forventningene. Men det finnes også noen utfordringer/rutiner som kan forbedres, blant annet elevenes kunnskapsgrunnlag før skoleturen.en
dc.description.abstractThe central theme of this master thesis is about school travels to former death and concentration camps under the auspices of Aktive Fredsreiser. I have explored the following research question: “What is expected that Norwegian secondary school pupils will experience on a school travel to former death and concentration camps, and does the pupils’ experiences reflect the expectations?” To address this issue, I used qualitative interviews with teachers, to get an understanding about their expectations to both the trip itself and what the pupils would experience. I also used two quantitative surveys among the pupils at the same school as the teachers worked, before and after the school travel. The data material is presented based on theory about Holocaust in the Norwegian school and school trip as a learning arena. The results in this study shows that there are several expectations to what the pupils will experience on this school travel, and these expectations is from teachers, the organization Aktive Fredsreiser, the pupils themselves and the community that the pupils live in. The expectations are about awareness raising, the social aspect of the trip and the pupils learning outcome. The purpose with this thesis has been to provide insight and increased knowledge of this topic. The results of the study show that many of the pupils’ experiences, match the expectations. But there are also some challenges that can be improved, including the pupil’s knowledge about the themes before the school travel.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectHolocausten
dc.subjectSkoletureren
dc.subjectDødsleireren
dc.subjectKonsentrasjonsleireren
dc.subjectEleveren
dc.subjectUndervisningen
dc.subjectHolocaustundervisningen
dc.subjectSamfunnsfagen
dc.subjectHistorieen
dc.subjectLæringen
dc.subjectUniversaliseringen
dc.subjectNazismeen
dc.titleSkoleturer til tidligere døds- og konsentrasjonsleirer. Hva forventes det at elever sitter igjen med etter en slik skoletur, og gjenspeiler elevenes erfaringer forventningene?en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel