Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOmmundsen, Åse Marie
dc.contributor.advisorBergljot Svenkerud, Anne
dc.contributor.authorUlstein Standal, Signy
dc.date.accessioned2020-10-29T14:48:28Z
dc.date.available2020-10-29T14:48:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9148
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å finne ut hvordan man kan bruke bildebøker og rollespill til å snakke om mobbing. Via metoden shared picturebook reading har elevene sammen utforsket bildeboka Huskereisa (Bjørkli og Horndal, 2009). Metoden innebærer en felles høytlesning, der lærer leser høyt mens elevene aktivt lytter og samtidig leser bildene på skjerm, etterfulgt av en litterær samtale. Det er tre forskjellige skoler, men de ligner på hverandre med tanke på at alle er såkalte byskoler. Det er en klasse fra andre trinn og to fra fjerde trinn. Studien bygger på to økter på 60 og 45 minutter som klassene har gjennomført. I den første økten har elevene og læreren høytlesning av boken Huskereisa (2009), som er skrevet av Anne Osvaldsdatter Bjørkli og illustrert av Sissel Horndal. Boken tar for seg temaet mobbing på en beskrivende og utforskende måte. Videre har elevene øvd, spilt og snakket om rollespill. Rollespillene tar for seg ulike situasjoner som å bli holdt utenfor gruppa, ikke bli valgt i gruppearbeid og ikke få ta del i leken. Gjennom analysen av dialogene til de ulike klassene, har jeg flere funn. Det første funnet er at Huskereisa (Bjørkli og Horndal, 2009) åpner opp for gode litterære samtaler i klasserommet, og gjennom samtalene utvider elevene tolkningsfellesskapet. Temaer elevene snakker om er å bli holdt utenfor leken, føle seg mindre enn andre, hvordan man skal takle å bli behandlet dårlig, hvem man hadde snakket med om man har det vanskelig og hva det vil si å være en god venn. Det andre funnet er at ulike elever er aktive under den litterære samtalen og rollespillene, som igjen fører til at flere elever deltar aktivt i undervisningen. Det viser seg at det er noen oppslag i Huskereisa (Bjørkli og Horndal, 2009) og noen rollespill som engasjerer mer enn andre. Mine funn viser at høytlesning, litterære samtaler og rollespill er metoder som kan brukes i klasserommet for å snakke om et alvorlig tema. De viser også at det bør forskes mer på, slik at man kan bruke flere ulike bildebøker og andre typer rollespill.en
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate how to use picturebooks and roleplay to talk about bullying. Through the use of literary conversations, expression and discussion, three classes have explored the topic in different ways. There are three different schools. The schools are similar to each other, as all are urban parts of the country. It is a class from second grade, 7 year olds, and two fourth grade classes, 9-10 year olds. The study is based on two sessions of 60 and 45 minutes that the classes have completed. In the first session, the students and the teacher talked about the book Huskereisa (2009), which is written by Anne Osvaldsdatter Bjørkli and illustrated by Sissel Horndal. The book deals with the topic of bullying in a descriptive and exploratory way. Furthermore, the students practiced, played and talked about role-playing. The role-playing deal with various situations such as being kept out of the group, not being selected for group work and not being able to take part during outside activities with others. Through the analysis of the dialogues of the different classes, I have several findings. The first finding is that Huskereisa (Bjørkli og Horndal, 2009) opens up for good literary conversations in the classroom and the pupils expand the interpretation community. Topics that students talk about are being kept out of the game, feeling smaller than others, how to cope with being treated badly, who you can talk to when it comes to problems and what it means to be a good friend. The second finding is that various students are active during the literary conversation and role-play, which in turn causes more students to participate in the classroom. It is also shown that there are some pages in Huskereisa (Bjørkli og Horndal, 2009) and some role-plays that engage more than others. Together the results show that can be used in the classroom to talk about a serious topic. They also show that more research should be done, so in order to investigate in depth how various picturebooks and other types of role-playing games are working in the classroom.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectBildebøkeren
dc.subjectLitterære samtaleren
dc.subjectRollespillen
dc.subjectShared picturebook readingen
dc.subjectHøytlesningen
dc.subjectDialogeren
dc.subjectTolkningsfellesskaperen
dc.titleHvordan bruke shared picturebook reading og rollespill for å snakke om mobbingen
dc.title.alternativeHow to use shared picturebook reading and roleplay to talk about bullyingen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel