Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStandal, Øyvind Førland
dc.contributor.authorAlbrigtsen, Helle
dc.date.accessioned2020-10-29T14:27:14Z
dc.date.available2020-10-29T14:27:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9147
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractI forbindelse med Fagfornyelsen og innføringen av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring», har jeg vært en del av et prosjekt hvis formål har vært å blant annet utvikle undervisningsmetoder som er tverrfaglige, og som skal styrke elevenes kompetanse i det nye tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring». Mitt fokusområde har vært å utforske forståelsen lærerne har om tverrfaglig undervisning, kropp og helse. Problemstillingen er: Hvilke utfordringer og muligheter ser lærere i ungdomskolen i tverrfaglig undervisning om kropp og helse? Studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode som er basert på semi-strukturerte intervjuer. Det er intervjuet fem lærere ved samme skole. For å analysere datamaterialet er det benyttet en tematisk analyse, der det er blitt identifisert to hovedtemaer; «Tverrfaglig arbeid» og «Arbeid med kropp og helse i skolen», med henholdsvis fire og fem undertemaer. Funnen viser at lærere har noe variert syn på hva tverrfaglig undervisning er eller kan være, men enes om at det innebærer at flere fagdisipliner må samarbeide. Informantene er positive til tverrfaglig undervisning, og mener det er en motiverende og gøy måte å arbeide på, samtidig som de hevder elevene får mer dybdelæring av å arbeide på denne måten. Det blir identifisert organisatoriske utfordringer til tverrfaglig undervisning. Videre viser funnen at informantene ikke ser kropp og helse gjennom én kroppsforståelse eller ett helseperspektiv. Det viktigste for informantene er å ha en velfungerende kropp og være fornøyd. Konklusjonen er at informantene opplever det som svært viktig at «folkehelse og livsmestring» kommer inn som et tverrfaglig tema med Fagfornyelsen. Det blir påpekt viktigheten av at det er flere enn bare kroppsøvingslæreren som formidler kropp og helse. Likevel uttrykker de bekymring for undervisning i psykisk helse. Dette emnet oppleves som stort, tøft og vanskelig, og informantene kjenner på en mangel på kompetanse.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectTverrfagligheten
dc.subjectKroppstematikken
dc.subjectHelseen
dc.subjectHelsismeen
dc.subjectTverrfaglig arbeiden
dc.titleTverrfaglig undervisning om kropp og helse: Hvilke utfordringer og muligheter ser lærere i ungdomskolen i tverrfaglig undervisning om kropp og helse?en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel