Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrekke, Øystein
dc.contributor.authorEngebretsen, Audun
dc.date.accessioned2020-10-28T13:23:34Z
dc.date.available2020-10-28T13:23:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9140
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDen norske stat ble stevnet inn for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med KRL-faget i 2006, og det har i kjølvannet av dette vært forvirring og uenigheter rundt skolenes håndtering av skolegudstjenester og alternative opplegg, innholdet i disse og hvordan det skal utføres. Stortinget presenterte en ny og revidert nasjonal veileder for skolegudstjenester i en pressemelding i 2018, som skulle gi tydeligere forventninger og rammer for organiseringen av gudstjenester i skoletiden, og sørge for at skolene skal kunne gi et pedagogisk og likeverdig alternativ til de elevene som ønsker fritak. Osloskolenes håndheving av kravene i denne veilederen håndteres forskjellig ut fra skolenes ressurser, geografisk beliggenhet, og befolkningsgrunnlag. Jeg ønsker med denne masteroppgaven å undersøke hvordan osloskolene håndterer fritak fra skolegudstjenester, om de alternative tilbudene kan sies å være pedagogiske og likeverdige, og hvordan de kan sies å være det. Dette er en kvalitativ studie der jeg utførte seks intervjuer og tre observasjoner for innhenting av data. Resultatene viser at skolene håndterer dette forskjellig, ut fra ressurser, kompetanse, og demografiske rammer. Resultatene viser også at noen av de alternative oppleggene er mangelfulle, da de mangler noen av hovedkomponentene i veilederen. Det er samtidig rimelige grunner for å konkludere med at veilederen slik den fremstår i dag er noe mangelfull, og at den derfor bør revideres.en
dc.description.abstractThe Norwegian state was sued for human rights violations in connection with the KRL-subject in 2006, and in the wake of this there has been confusion and disagreements about the schools’ handling of school worship services and alternative arrangements, their contents and how they should be carried out. The Norwegian parliament presented a new and revised national guide for school worship services in 2018, which should provide clearer expectations and frameworks for the organization of church services during school hours and ensure that schools can provide a pedagogical and equal alternative for those students who want exemption. The Oslo schools’ enforcement of the requirements is handled differently based on the schools’ recourses, geographical location, and population basis. With this master thesis, I want to examine how the Oslo schools handle exemptions from school worship services, whether the alternative arrangements can be said to be pedagogical and equal, and how they can be claimed to be so. This is a qualitative study where I did six interviews and three observations to collect data. The results show that schools handle this differently, based on resources, competence, and demographic frameworks. The results also show that some of the alternative arrangements are deficient as they lack some of the main components of the national guide. At the same time, there are reasonable reasons for concluding that the national guide as it appears today, is somewhat deficient, and that it should therefore be revised.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectKRLEen
dc.subjectLikeverdige alternativeren
dc.subjectSkolegudstjenesteren
dc.subjectVeiledereen
dc.subjectVeiledningeren
dc.subjectKRLE-subjecten
dc.subjectEqual alternativesen
dc.subjectSchool worship servicesen
dc.subjectNational guidelinesen
dc.titleHva er et likeverdig alternativ? En studie av osloskolenes håndtering av fritak fra skolegudstjenester sett opp mot regjeringens veilederen
dc.title.alternativeWhat is an equal alternative? A study of how schools in Oslo handle exemptions from school worship services in relation to government guidelinesen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel