Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorsen, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.authorSoldal, Helene
dc.date.accessioned2020-10-28T10:48:56Z
dc.date.available2020-10-28T10:48:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9134
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractHvordan kan lærersamarbeid bidra til læreres læring og utvikling? For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk tilnærming. Undersøkelsen tar utgangspunkt i fem norske læreres egne erfaringer, og beskrivelser av deres læring og utvikling i lærersamarbeid. Lærerne er fra tre ulike ungdomsskoler på Østlandet. Det er tendenser som tyder på at lærerne lærer mer av å samarbeide på uformelle arenaer, enn på mange av de timeplanfestede møtearenaene. I det uformelle samarbeidet er det større rom for den spontane samtalen, og lærerne styrer i større grad selv hvilket innhold de ønsker å diskutere. I slike diskusjoner beskriver lærerne innholdet som praksisnært, og dette gir dem stort læringsutbytte. Lærerne opplever også læring og utvikling når de har faglige diskusjoner. Dette gjelder også forskningsinformert innhold som lærerne finner relevant for egen praksis. Arbeidsmåten lærerne har størst læringsutbytte av er observasjon, som bidrar til at lærerne i større grad veileder hverandre og forsker på egen praksis. Når de observerer hverandre får de se konkrete situasjoner i klasserommet. Samtalene de har med kollegaer i ettertid gir dem gode refleksjoner over egen og andres praksis. Samtidig er det et overordnet funn som viser at lærersamarbeidet er overorganisert, og dette ser ut til å gå utover lærernes individuelle læring og utvikling.en
dc.description.abstractHow can teacher collaboration contribute to teachers' learning and development? To answer the question I have conducted a qualitative interview study with a phenomenological approach. The study is based on five Norwegian teachers' own experiences, and descriptions of their learning and development in teacher collaboration. The teachers are from three different secondary schools in Eastern Norway. There are trends that indicate that teachers learn more from collaborating in informal arenas than at many of the scheduled meeting venues. In the informal collaboration, there is more room for the spontaneous conversation, and the teachers are more in control of what content they want to discuss. In such discussions, the teachers describe the content as practical, and this gives them great learning outcomes. Teachers also experience learning and development when they have professional discussions. This also applies to research-informed content that teachers find relevant to their own practice. The way in which teachers have the greatest learning benefit is observation, which helps teachers to a greater extent guide each other and research on their own practice. When they observe each other, they see specific situations in the classroom. The conversations they have with colleagues in retrospect give them good reflections on their own and others' practices. At the same time, there is an overall finding that shows that teacher collaboration is over-organized, and this seems to go beyond teachers' individual learning and development.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectLærersamarbeiden
dc.subjectLæringen
dc.subjectUtviklingen
dc.title«Lærersamarbeid for læreres læring og utvikling». En kvalitativ intervjustudie om lærersamarbeiden
dc.title.alternativeTeacher collaboration for teachers' learning and development. A qualitative interview study on teacher collaboration.en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel