Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGillespie, Astrid
dc.contributor.authorAlsaker, Martine
dc.date.accessioned2020-10-28T09:49:17Z
dc.date.available2020-10-28T09:49:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9130
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet er en masteroppgave i tilknytning til studieprogrammet Skolerettet utdanningsvitenskap ved OsloMet Storbyuniversitet, hvor mitt fagområde er profesjonspedagogikk. Oppgaven har som formål å produsere ny kunnskap om hvilke erfaringer nyutdannede lærere har gjort seg knyttet til skole-hjem samarbeid, i løpet av sine første år i yrket. I og med at jeg ønsket å få frem refleksjoner av nyutdannede læreres erfaringer knyttet til skole-hjem samarbeid valgte jeg en åpen problemstilling; Hvilke erfaringer har nyutdannede lærere gjort seg knyttet til skole-hjem samarbeid i løpet av deres første år i yrket? Et godt skole-hjem samarbeid er avgjørende for at elever skal få et best mulig lærings- og trivselsmiljø på skolen og lærere er pliktig til å samarbeide med foreldrene til det beste for barnets utvikling (Drugli & Nordahl, 2016). Som nyutdannet lærer kan det være utfordrende å få til et godt skole-hjem samarbeid, da læreren ikke har samme erfaring å støtte seg på som erfarne lærere. Ved hjelp av kvalitativ forskningsmetode har jeg intervjuet seks nyutdannede lærere på ungdomstrinnet. Disse intervjuene danner grunnlaget for mine empiriske funn. Jeg kom fram til fire hovedfunn som sammen med teori har hjulpet meg å svare på problemstillingen min. Funn viser at de fleste av informantene hadde høye forventninger og ambisjoner til seg selv, knyttet til skole-hjem samarbeid før de startet i jobben. Forventningene deres til egen rolle er enda høye, men blitt mer realistiske etterhvert som de har gjort seg erfaringer knyttet til foreldresamarbeid.en
dc.description.abstractThis research project is a master's thesis connected to the study program «Skolerettet utdanningsvitenskap» at OsloMet Metropolitan University, where my field of study is pedagogy. The purpose of the project is to produce new knowledge about newly educated teachers and their experiences in collaboration with the home, within their first years of teaching. Because I want to get across newly educated teachers’ experiences in connection with school-to-home collaboration, I chose an open topic of issue; Which experiences have newly educated teachers aquired in their school-to-home collaboration, during their first years of teaching. A good collaboration between school and home is vital to give the students the best possible environment for learning and wellbeing at school, and the teachers are required to work with the parents to best ensure the child's development (Drugli & Nordahl, 2016). As a newly educated teacher, it can be challenging to achieve a well-functioning collaboration with the home, due to their lack of experience compared to the more seasoned teachers. Using qualitative research methods, I have interviewed six newly educated teachers at secondary school level. These interviews form the basis of my empirical findings. I arrived at four main findings, that together with my theory have aided me in answering my topic of issue. My findings show that most of my informants had high ambitions and expectations of themselves, connected to the collaboration between school and home, before they started the job. The expectations to their own role was even higher, but have been adjusted and made more realistic as they have accumulated more experience in collaborating with parents.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectNyutdannete lærereen
dc.subjectSkole-hjemmesamarbeiden
dc.subjectErfaringeren
dc.subjectOpplevelseren
dc.subjectYrkestiden
dc.titleNyutdannede læreres erfaringer knyttet til skole-hjem samarbeiden
dc.title.alternativeNewly educated teachers and their experiences in connection with school-to home collaborationen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel