Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinsvik, Britt
dc.contributor.authorNordrum, Tonje
dc.date.accessioned2020-10-27T15:50:14Z
dc.date.available2020-10-27T15:50:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9128
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven er at det i skolen er mange flerspråklige elever, og de fleste lærere kan derfor oppleve å få ansvaret for å tilpasse opplæringen for flerspråklige elever. For at flerspråklige elever skal få et utbytte av opplæringen på skolen, krever det at lærerne har kunnskap om å tilpasse opplæringen for de flerspråklige elevene som er en mangfoldig gruppe. Det blir knyttet ulike forståelser til begrepet tilpasset opplæring. Samtidig som fagfeltet som handler om andrespråkslæring kan oppleves som bestående av ideologier og uenighet om teorier. Det er også knyttet ulike meninger til ordlyden og gjennomføringen av §2-8 om særskilt språkopplæring. Formålet med denne oppgaven er å finne ut hvilke erfaringer lærere har fra sitt arbeid tilknyttet dette temaet, da denne kunnskapen tilfører fagfeltet mer kunnskap om lærernes situasjon i dag. Problemstillingen som prosjektet skal svare på er: Hva er læreres erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever? For å finne svar på dette har prosjektet har en samfunnsvitenskapelig tilnærming hvor datamaterialet er hentet inn med kvalitative intervjuer. Det er beskrivelser fra seks lærer som utgjør materialet i dette prosjektet. Jeg har analysert materialet med en tematisk tilnærming gjennom syv steg. For å sikre at prosjektet er av god kvalitet, har jeg latt spørsmålet om validitet og reliabilitet være sentrale gjennom hele prosessen og gjort prosessene så transparente som mulig. Funnene viser at lærerne opplever at det er krevende å skulle tilpasse opplæringen for flerspråklige elever. De intervjuede lærerne erfarer at det er gjennom mer samarbeid med kollegaer og mer erfaringsbasert kunnskap at det vil bli lettere for de å gi tilpasset opplæring for alle de flerspråklige elevene i undervisningen. Disse erfaringene sett i sammenheng med skolenes praktisering av §2-8 blir det argumentert for at det gir lærerne en erfaring av at de ikke har behov for mer vitenskapelig kunnskap eller inngående kjennskap til det aktuelle lovverket, fordi det ikke er avgjørende for hvordan opplæringen for de flerspårklige elevene organiseres.en
dc.description.abstractThe background for this master's thesis is that there are many multilingual pupils in the school and most teachers can therefore be given the responsibility to adapt the education for multilingual student. In order for multilingual students to benefit from school education, it requires teachers to have knowledge about adapting education for multilingual students with diverse backgrounds. Different understandings are linked to the concept of adapted education. At the same time, the subject area of second language learning can be experienced as consisting of ideologies and disagreement about theories. Various opinions are also linked to the wording and implementation of §2-8 on special language learning. The purpose of this assignment is to find out what experiences teachers have from their work related to this topic, as this knowledge gives the field more knowledge about the teachers situation today. The question to be answered by this project is: What are teachers' experiences with adapted education for multilingual students? To find answers to this, the project has a social science approach where the data material is collected with qualitative interviews. There are descriptions from six teachers that make up the material in this project. I have analysed the material with a thematic approach through seven steps. To ensure that the project is of good quality, I have left the issue of validity and reliability central throughout the process and made the processes as transparent as possible. The findings show that teachers feel that it is difficult to adapt the education for multilingual students. The interviewed teachers find that through more collaboration with colleagues and more experience-based knowledge, it will be easier for them to provide tailored training for multilingual students. These experiences in the context of the schools' practice of §2-8, it is argued that can give teachers experience that they do not need scientific knowledge or in-depth knowledge of the relevant legislation, because it is not crucial to how the education for the multilingual students are organised.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en
dc.subjectFlerspråklige eleveren
dc.subjectTilpasset opplæringen
dc.subjectUniversell opplæringen
dc.subjectSærskilt språkopplæringen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.titleTilpasset opplæring for flerspråklige elever - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige eleveren
dc.title.alternativeAdapted Education for Multilingual Students - A qualitative study of teachers experiences with adapted education for multilingual studentsen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel