En tredimensjonal ledelsesstrategi som støtte for læreres yrkesutøvelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/906Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Pedagogisk forankring med referanse til konsekvenspedagogikk, teamorganisering og egenvurdering utgjør tre dimensjoner i en skolelederstrategi ved Strømmen videregående skole. Holdningsstyring og komplementære ledelse binder de tre kategoriene samme. Analyse av teori og data fra kvalitativt forskningsintervju er benyttet for å undersøke hvordan en skolelederstrategi kan videreutvikles for å gi lærere støtte i arbeidet med å tilrettelegge gode læringsbetingelser for sine elever.
En pedagogisk forankring bør videreforedles for å unngå at pedagogikken brukes til disiplinering og ikke som grunnlag for elevers sosiale læring. I en teamorganisert skole bør teammandat stadig fornyes gjennom tydeliggjøring av felles mål og ansvarsfordeling ut fra den enkeltes preferanser, for at komplekse oppgaver i videregående skoler skal kunne løses på en bedre måte. Egenvurdering bør i større grad føre til at berørte parter beskriver ulike aktiviteter som inngår i konkrete kjerneprosesser, for at de i neste omgang skal kunne evalueres og forbedres. Analyse av aktuell litteratur har vist at organisasjonsteori utviklet i bedriftsøkonomisk kontekster, supplert med pedagogisk ledelsesfilosofi om holdningsstyring og komplementær ledelse, kan være en hensiktsmessig kobling i videreutvikling av en ledelsesstrategi i en videregående skole
Beskrivelse
Master i yrkespedagogikk