• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA)
  • SVA - Consumption Research Norway (SIFO)
  • View Item
  •   Home
  • Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA)
  • SVA - Consumption Research Norway (SIFO)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tillit og forbrukerforhold i EU28 og Norge – Resultater fra EU-kommisjonenes Consumer Conditions Scoreboard.

Berg, Lisbet
Research report
Published version
Thumbnail
View/Open
SIFO-Rapport 4-2020 Tillit og forbrukerforhold i EU28 og Norge.pdf (3.702Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/9049
Date
2020-04-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • SVA - Consumption Research Norway (SIFO) [152]
Abstract
I EU-kommisjonens siste måling av forbrukerforholdene i tretti europeiske land rangeres forbrukerforholdene i Norge som nr.2.

Norske forbrukere har høyere tillit til forbrukermyndighetene enn til tilbyderne i markedet, mens i EU28 er det motsatt. Forbrukernes kunnskap om forbrukerrettigheter er svak i Norge, og i EU generelt.

En hovedtrend er at tilliten til netthandel steg fram mot 2018, både i EU28 og i Norge. Tillit til egne nasjonale netthandel- plattformer er høyere enn til utenlandske.

Fra 2016 til 2018 sank Consumer Conditions Indeks (CCI) i EU28. Mye tyder på at nedgangen siste toårsperiode skyldes overestimeringer i 2016 materialet.
 
In the latest Consumer Conditions Scoreboard (2019 edition), estimating consumer conditions in thirty countries (EU28 + Island and Norway), the Norwegian consumer conditions was ranked as number 2.

As opposed to in the EU28, Norwegian consumers trust public authorities more than they trust retailers and service providers.

Like in the EU28, consumers’ knowledge about their consumer rights in Norway is low.

Like in the EU28, one major trend in Norway is increased trust in online shopping from 2012 to 2018. People have

more confidence in domestic online shopping than in cross border online shopping, in the EU28 as well as in Norway.

From 2016 to 2018, there was a decrease in the Consumer Condition Index (CCI) in the EU28. This paper argues, however, that this decrease is due to an overestimation of the 2016 CCI result.
 
Publisher
Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet
Series
SIFO Rapport;2020:04

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England 

    Berg, Lisbet (Arbeidsnotat 2-2000, Notat, 2000)
    Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ...
  • Tillitsbasert ledelse - en studie av forholdet mellom tillit og kontroll innad i barnehagesektoren i en bydel i Oslo 

    Alknes, Mariiana Evgenieva; Backer-Røed, Nina (Master thesis, 2017)
    I oktober 2015 ble Oslo kommunes langvarige borgerlige styre erstattet av et rødgrønt. Det nye byrådets viktigste signal innad til kommunens organisasjon var at tillitsbasert ledelse skal være grunnlaget for styring av ...
  • Tillit og forbrukerforhold i EU28 og Norge – Resultater fra EU-kommisjonenes Consumer Conditions Scoreboard 

    Berg, Lisbet (Rapport;4-2020, Research report, 2020)
    EU-kommisjonens siste måling av forbrukerforholdene i tretti europeiske land rangeres forbrukerforholdene i Norge som nr.2. Norske forbrukere har høyere tillit til forbrukermyndighetene enn til tilbyderne i markedet, mens ...

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit