Show simple item record

dc.contributor.advisorLier, Arne Roar
dc.contributor.authorAanerud, Bjørn Even
dc.date.accessioned2020-08-28T09:32:24Z
dc.date.available2020-08-28T09:32:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8861
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractFå elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo trenger lærlinger for å skaffe seg kvalifisert arbeidskraft, dette året måtte de søke etter lærlinger i andre fylker. Det faktum at Osloskolen ikke kunne bidra med lærlinger til industribedrifter i Oslo, skoleåret 18/19, var min motivasjon til å forske på om dette kunne endres. Denne masteroppgaven dreier seg derfor om samarbeidet mellom skole og bedrift for rekruttering til industrifag i Oslo ved hjelp av elevers programfag Yrkesfaglig fordypning (YFF) i VG1 Teknikk og Industriell Produksjon (TIP). YFF er et programfag som skal gi elevene mulighet til å prøve ut ett eller flere aktuelle lærefag. De skal få erfaring med arbeids-oppgaver og arbeidsmåter som er typiske for yrkene utdanningsprogrammet kvalifiserer dem for. Normalt foregår YFF for de fleste TIP VG1-elever i skole. I dette forskningsprosjektet har seks elever gjennomført deler av YFF i industribedrifter. I masteroppgaven har jeg forsket ved hjelp av kvantitativ- og kvalitativ metode. I den kvantitative delen har jeg har gått gjennom dokumenter i Norges offentlige utredinger og Stortingsmeldinger/Meldinger til Stortinget som inneholder temaet utdanning. Her ønsket jeg å finne ut hva det offentlige legger av føringer på samarbeid mellom skole og bedrift. Jeg fant ingen konkrete føringer i tidsrommet 1995 til 2020. Ansvaret for dette samarbeidet er delegert til fylkeskommunene. Forskningen i den kvalitative delen har vært et prosjekt der elever fra Osloskolen har gjennomført deler av YFF ute i tre ulike industribedrifter som har behov for lærlinger. Etter at elevene hadde gjennomført YFF i bedrift, intervjuet jeg elever og lærere fra skolene, instruktører og opplæringsansvarlige fra bedriftene. Opplæringsansvarlige i bedriftene som deltok i dette studiet, er i etterkant av det gjennomførte prosjektet positive til at skolene gir elevene muligheten til å praktisere ute i deres bedrift i VG1. I undersøkelsen fant jeg at bedriftene etterlyser tettere samarbeid med skolen i forkant av at elevene kommer ut i praksis. Besøk fra lærere, informasjon om elevene og kommunikasjon om hva skolen forventer av perioden eleven er i bedriften, bør slik jeg ser det etter arbeidet med dette masterstudiet, settes i system av skolene.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2020
dc.subjectSamarbeiden
dc.subjectSkoleen
dc.subjectBedriften
dc.subjectIndustriteknologien
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectVG2en
dc.titleIndustribedrifter som rekrutteringsarenaen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record